Název:
Způsoby předpovídání počasí a jejich využití ve výuce přírodopisu na druhém stupni ZŠ
Překlad názvu:
Methods of Weather Forecasting and Their Use in Biology at the Lower Secondary School
Autoři:
Vladyková, Martina ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce je věnována meteorologii a jejímu zařazení do výuky přírodovědy a přírodopisu na základní škole. Dále je zaměřena na různé příklady způsobů předpovídání počasí a jejich následné využití ve výuce. Teoretická část práce uvádí základní meteorologické pojmy, přístroje a metody předpovědi počasí. Věnuje se rovněž historii meteorologie a předpovědi počasí. Velkou část kapitoly o metodách předpovědi počasí tvoří hlavně možnosti předpovědi na základně vlastního pozorování a pomocí pozorování přírody. Součástí této části je i rešerše učebnic pro 1. a 2. stupeň základní školy, pro zjištění přehledu zařazení meteorologie nebo předpovědi počasí do výuky přírodovědy a přírodopisu. Praktická část diplomové práce je zaměřena na ověření reálného využití tří způsobů předpovídání (změn) počasí: bouřkové skleničky, pijavkového barometru a jednoduchého fyzikálního barometru ze zavařovací sklenice a skleněné lahve. Závěrečná práce je věnována i praktickému pozorování v rámci laboratorních činností pro žáky 6. ročníku základní školy. Pozorování bylo navrženo pro zpestření výuky tématu kroužkovci, které je zahrnuto v učivu šestého ročníku.This thesis is dedicated to meteorology and its inclusion in the teaching of biology in primary school. It also focuses on various examples of weather forecasting methods and their subsequent use in teaching. The theoretical part of the thesis introduces basic meteorological concepts, instruments and methods of weather forecasting. It also deals with the history of meteorology and weather forecasting. A large part of the chapter on weather forecasting methods consists mainly of the possibilities of forecasting on the basis of own observations and by means of observations of nature. This section also includes an analysis of textbooks for primary school grades 1 and 2 to provide an overview of the inclusion of meteorology or weather forecasting in science and science education. The practical part of the thesis is aimed at verifying the real use of three methods of weather forecasting (changes): the storm glass, the leech barometer and a simple physical barometer made from a jar and a glass bottle. The final thesis is also devoted to a practical observation in the context of laboratory activities for 6th grade primary school students. The observation was designed to enrich the teaching of the topic of ringworms, which is included in the curriculum of the sixth grade.
Klíčová slova:
barometr; bouřková sklenička; meteorologie; pijavky; barometer; leeches; meteorology; storm glass