Název:
Lyžařský kurz dětí s mentálním postižením
Překlad názvu:
Ski course of children with mental disabilities
Autoři:
Buroňová, Zuzana ; Pavlová, Ilona (vedoucí práce) ; Daďová, Klára (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Lyžařský kurz dětí s mentálním postižením Cíl práce: Vytvořit soubor individuálních průpravných cvičení pro nácvik techniky sjíždění a zatáčení v alpském lyžování u dětí s mentální retardací. Dílčím cílem bylo ověřit zvládnutí jednotlivých prvků lyžařských dovedností a techniky jízdy u několika dětí s mentální retardací, které absolvovaly lyžařský kurz. Metoda: Jedná se o teoreticko-empirický výzkum. Soubor průpravných cvičení byl ověřován na kohortě čtyř dětí s diagnózou dle MKN-10 v rozmezí F70 - 79. Zvládnutí dovedností bylo hodnoceno pomocí Likertovy škály (1-5). Děti byly pozorovány při provádění zadaných, předem vysvětlených a ukázaných lyžařských dovedností celkem třikrát (na začátku, v polovině a na konci lyžařského kurzu). Výsledky: Soubor průpravných cvičení byl sestaven a na šestidenním lyžařském kurzu ověřen. Ukázalo se, že děti s mentálním postižením v rozmezí lehké a středně těžké mentální retardace jsou schopny naučit se a v případě předešlých zkušeností zdokonalit své lyžařské dovednosti.Dítěs těžkou mentální retardací si dovednostineosvojilo, jelikož nebylo schopné přijmout lyžařské vybavení a nezúčastnilo se tedyvýuky. U všech tří dětí, které výuku podstoupily, došlo ke zlepšení většiny lyžařských dovedností. K výraznému zlepšení u všech zúčastněných dětí došlo zejména u...Title: Ski course of children with mental disabilities Aim of thesis: To develop a set of individual preparatory exercises for training of downhill and cornering techniques in alpine skiing for children with mental retardation. The sub-objective was to test the mastery of individual elements of skiing skills and skiing technique in several children with mental retardation who had completed a ski course Method: This is a theoretical-empirical research. A set of preparatory exercises was tested on a cohort of four children with a diagnosis according to ICD-10in the range F70- 79. Mastery of the skills was assessed using a Likert scale (1-5). Children were observed performing specified, pre-explained and demonstrated skiing skills a total of three times (at the beginning, middle and end of the ski course). Results: A set of preparatory exercises was compiled and tested on a six-day ski course. It showed that children with intellectual disabilities ranging from mild to moderate mental retardation are able to learn and, with prior experience, improve their skiing skills. The child with severe mental retardation did not acquire the skills as he was unable to accept the ski equipment and therefore did not participate in the lessons. All three children who received lessons improved in most of their skiing...
Klíčová slova:
biopsychosociální zdraví rodiny s dítětem s MR; mentální retardace; výuka sjezdového lyžování u dětí; biopsychosocial family health with a child with MR; mental retardation; teaching downhill skiing in children