Název:
Využití únikových her ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole
Překlad názvu:
Escape Room as a Teaching Method in Czech Language and Literature at Upper Elementary Education
Autoři:
Saňáková, Petra ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá únikovými hrami ve výuce. Je z hlediska formy rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. V teoretické části je vymezeno aktivní učení a hra, konkrétně hra didaktická. Dále se tato část věnuje využití herních prvků ve výuce a hrám únikovým. Cílem diplomové práce bylo navrhnout a popsat únikové hry pro žáky 2. stupně základní školy a převést je do praxe při výuce českého jazyka a literatury, tyto hry poté zreflektovat z pohledu učitele i žáků a zformulovat doporučení pro jejich další úpravy. Cíle bylo dosaženo prostřednictvím akčního výzkumu, v jehož rámci bylo představeno 8 návrhů únikových her. V závěru práce je popsáno, z jakých zdrojů inspirace lze při tvorbě her vycházet a jaké herní prvky, aplikace/úkoly a učivo ČJL do nich lze zapojit. Zároveň je přiloženo celkové zhodnocení navržených únikových her, získané díky zpětné vazbě žáků. KLÍČOVÁ SLOVA aktivní učení, únikové hry, herní prvky ve výuce, čtenářská gramotnostThe thesis focuses on the usage of escape rooms in education. It is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part defines active learning and games, specifically educational games. Furthermore, this section explores the usage of game-based learning and escape rooms in education. The aim of the thesis was to design and describe lesson plans based on escape rooms and implement them in the Czech language and literature classes at upper elementary school level. These lesson plans were evaluated by both the teacher and the students, and recommendations for further improvements were formulated. The goal was achieved through action research where eight lesson plans of educational escape rooms were introduced. Sources of inspiration, game elements, various tasks and Czech language and literature content which can be used in escape rooms are also included, as well as feedback received from the students. KEYWORDS active learning, escape rooms, game-based learning, reading literacy
Klíčová slova:
aktivní učení; herní prvky ve výuce; únikové hry; čtenářská gramotnost; active learning; escape rooms; game-based learning; reading literacy