Název:
Automobilová závislost v Česku: příklad ORP Černošice a Kralovice
Překlad názvu:
Car dependence in Czechia: the example of municipalities with extended power Černošice and Kralovice
Autoři:
Dvořáček, Jan ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Zevl, Jiří-Jakub (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Automobilová závislost představuje problém, který od doby masového rozšíření automobilismu v druhé polovině 20. století úzce souvisí s dopravním i územním plánování. Přílišná nebo úplná odkázanost na automobil má mnoho negativních dopadů, především environmentálních a sociálních. Cílem práce bylo prozkoumat rozšíření automobilové závislosti v Česku na vybraných územích, reprezentujících typické problémové oblasti (periferie a suburbium), identifikovat a charakterizovat v nich nejzávislejší místa. Za tímto účelem byla využita síťová analýza dostupnosti veřejné dopravy provedená pomocí dopravního modelu pěší dostupnosti v prostředí GIS a výpočet indikátoru automobilové závislosti. Výsledky ukazují, že v českém prostředí ve sledovaných oblastech jde výrazněji o problém týkající se malých, obvykle správně nesamostatných vesnic spíše než suburbánních čtvrtí, které jsou v angloamerické literatuře zmiňovány nejčastěji. Identifikována byla také velmi špatná situace v původně čistě rekreačních chatových oblastech, které však již dnes bývají zčásti i trvale obydlené. Klíčová slova: automobilová závislost, veřejná doprava, mobilita, síťová analýzaCar dependence is a problem that has been closely linked to transport and land use planning since the mass spread of motoring in the second half of the 20th century. Excessive or total dependence on the car has many negative impacts, especially environmental and social ones. The aim of the study was to investigate the extent of car dependence in the Czech Republic in selected areas representing typical problem areas (periphery and suburbia), to identify and characterize the most dependent places in them. For this purpose, a network analysis of public transport accessibility carried out using a transport model of pedestrian accessibility in a GIS environment and the calculation of an indicator of car dependence were used. The results show that in the Czech environment in the study areas, the problem is more strongly related to small, mostly without the status of independent municipality rather than suburban neighbourhoods, which are most frequently mentioned in the Anglo-American literature. A very poor situation was also identified in what were formerly purely recreational second homes, but which are now partly permanently inhabited. Key words: car dependence, public transport, mobility, network analysis
Klíčová slova:
automobilová závislost; mobilita; síťová analýza; veřejná doprava; car dependence; mobility; network analysis; public transport