Original title:
Potenciál produktu Smell-O-Vision v rámci olfaktorického marketingu
Translated title:
The potential of Smell-O-Vision technology in olfactory marketing
Authors:
Polejová, Eliška ; Klabíková Rábová, Tereza (advisor) ; Houdek, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Potenciál produktu Smell-O-Vision v rámci olfaktorického marketingu se zabývá využitím digitálního aromatického zařízení v rámci olfaktorického marketingu. Práce je rozdělena do několika částí. Teoretická část se zabývá olfaktorickým marketingem a jeho využitím. Je zde popsána jeho funkce a krátce i jeho historie. Druhá kapitola představuje produkt Smell-O-Vision a jeho vývoj a další kapitola na něj navazuje s dostupnou technologií v současnosti. Tato část je zakončena legislativním výkladem a možnými riziky zařízení. Praktická část práce se zabývá vlivem vůní na motivaci k nákupu. Data jsou sbírána pomocí dotazníkového šetření v kombinaci s terénním experimentem, který simuluje zařízení Smell-O- Vision a snaží se odpovědět, zda má toto zařízení vliv na nákupní chování. Experiment však tuto hypotézu nepotvrzuje. Proto je dále diskutováno provedení experimentu, jeho proměnné a návrh dalšího šetření do budoucna. Poslední kapitola se zabývá praktickým využitím zařízení Smell-O-Vision. Probírá již proběhlé olfaktorické kampaně a jejich další potenciální rozšíření do veřejného i soukromého sektoru.The bachelor thesis entitled The Potential of Smell-O-Vision Technology in olfactory marketing focuses on the use of a digital aroma device in olfactory marketing. The thesis is divided into several parts. The theoretical part covers olfactory marketing and its use. It describes its function and briefly its history. The second chapter introduces the Smell-O-Vision product and its development. The next chapter follows it with the technology available today. This section concludes with a legislative interpretation and possible risks of the device. The practical part of the thesis deals with the influence of scents on purchase motivation. Data is collected through a questionnaire survey combined with a field experiment that simulates the Smell-O-Vision device and tries to answer whether this device affects buying behavior. However, the experiment does not support this hypothesis and therefore the design of the experiment, its variables, and the proposal for future investigation are discussed below. The last chapter explores the practical application of the Smell-O-Vision device. It discusses the olfactory campaigns that have already taken place and their further potential extension to the public and private sectors.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182657