Original title:
Efekt sportovců v marketingové komunikaci firem na spotřebitele generace Z
Translated title:
The effect of athletes in the marketing communication of companies on consumers of the Z generation
Authors:
Skrbek, Matěj ; Voráček, Josef (advisor) ; Opelík, Daniel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Efekt sportovců v marketingové komunikaci firem na spotřebitele generace Z Cíl: Hlavní cíl bakalářské práce je zjistit, zda sportovci, kteří se objevují v marketingové komunikaci firem, ovlivňují rozhodovací kupní proces spotřebitele generace Z a pokud ano, tak do jaké míry. Metody: V práci byla využita kvalitativní metoda ohniskových skupin. Scénář k těmto ohniskovým skupinám byl vytvořen na základě operacionalizace a rešerše literatury. Analýza dat proběhla pomocí shrnujícího protokolu a následně byla použita metoda zakotvené teorie, pomocí které byl vytvořen model efektu sportovců v marketingové komunikaci firem na spotřebitele generace Z. Výsledky: Sportovci v marketingové komunikaci mají u zástupců generace Z pozitivní efekt na důvěryhodnost celého sdělení, dále i na podporu loajality ke značce a budování povědomí o produktu. Tento efekt je ale u jednotlivých zástupců generace Z odlišný, jedná se o náročné spotřebitele, kteří vyžadují originalitu a individuální přístup. Firmy tak musí zvolit vhodnou formu komunikace, aby zasáhly co největší počet zástupců z generace Z. Klíčová slova: marketing, generace Z, sportovní celebrity, nákupní chování, celebrity endorsementTitle: The effect of athletes in the marketing communication of companies on consumers of the Z generation Objectives: The main objective of the bachelor thesis is to find out through focus groups whether athletes appearing in companies' marketing communications influence the purchasing decision process of Generation Z consumers and if so, to what extent. Methods: The qualitative method of focus groups was used in this study. The scenario for these focus groups was developed based on operationalization and literature search. Data analysis was conducted using a summarizing protocol and then the grounded theory method was used to create a model of the effect of athletes in corporate marketing communications on Generation Z consumers. Results: Athletes in marketing communication have a positive effect on the credibility of the entire message, as well as on promoting brand loyalty and building product awareness among Generation Z representatives. However, this effect varies from one Generation Z to another, as they are demanding consumers who require originality and an individual approach. Companies must therefore choose the appropriate form of communication to reach as many Generation Z consumers as possible. Keywords: marketing, generation Z, sports celebrities, buying behaviour, celebrity endorsement
Keywords:
buying behaviour; celebrity endorsement; generation Z; marketing; sports celebrities; celebrity endorsement; generace Z; marketing; nákupní chování; sportovní celebrity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/182374