Original title:
Vliv pohonné soustavy na jízdní dynamiku vozidla
Translated title:
Influence of Powertrain Type on Vehicle Dynamics
Authors:
Haniška, Jan ; Semela, Marek (referee) ; Bilík, Martin (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem diplomové práce je posoudit vliv koncepce hnacího ústrojí vozidla na jeho jízdní dynamiku. Posuzování je provedeno za pomoci dat získaných při jízdních zkouškách provedených s testovacími vozidly. Jako testovací vozidla byly vybrány vozy Hyundai Kona ve třech motorizacích a to s klasických spalovacím motorem, hybridním pohonem a čistě elektrickým pohonem. Provedenými zkouškami byly tzv. losí test, zrychlení, zpomalení a navíc bylo u všech vozidel změřeno těžiště. Z dat získaných při jednotlivých zkouškách byl následně posouzen vliv pohonu vozidla na jeho jízdní dynamiku.
The aim of this master’s thesis is to assess the influence of the vehicle’s powertrain concept on its driving dynamics. The assessment is carried out with the help of data obtained during driving tests done with test vehicles. As a testing cars were choosen 3 Hyundais Kona with different powertrain types, classic internal combustion engine, a hybrid and a purely electric. Performed tests were the so-called moose test, acceleration, deceleration and it was measured center of gravity for all vehicles too. From the data obtained during individual tests, it was subsequently assessed the influence of the vehicle powertrain type on its driving dynamics.
Keywords:
acceleration; center of gravity of the vehicle; combustion engine; deceleration; electric vehicle; hybrid vehicle; Hyundai Kona; moose test; vehicle drivetrain; elektrické vozidlo; hybridní vozidlo; Hyundai Kona; losí test; pohon vozidla; spalovací motor; těžiště vozidla; zpomalení; zrychlení
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/213505