Název:
Zkušenosti učitelek mateřských škol s integrací ukrajinských dětí
Překlad názvu:
The experience of kindergarten teachers with the integration of Ukrainian children
Autoři:
Bambasová, Nela ; Kučerová, Olga (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá začleňováním dětí s odlišným mateřským jazykem, konkrétně ukrajinských dětí příchozích po vypuknutí válečného konfliktu na Ukrajině. V teoretické části, která má čtyři hlavní kapitoly nejprve vymezuji, koho považujeme za dítě s odlišným mateřským jazykem, proč je nazýváme právě tímto termínem a jak funguje jejich vzdělávání v českých mateřských školách. Dále v ní píši o socializaci dětí a o aktuálních zprávách o Ukrajincích v českých školách. Na to navazuji druhou a třetí kapitolou, ve které se zabývám státními institucemi a neziskovými organizacemi nabízející podporu v tématu začleňování dětí s odlišným jazykem. Poslední kapitola popisuje různé metody výuky a typy organizací výuky. V praktické části je prezentován výzkum, který byl proveden metodou dotazníkového šetření. Hlavním cílem mého výzkumu bylo zjistit, jaké jsou zkušenosti učitelek se začleňováním ukrajinských dětí. Z odpovědí víme, že i přes různé potíže jsou zkušenosti učitelů vesměs pozitivní a učitelky to berou především jako novou zkušenost v jejich praxi. ABSTRACT This bachelor's thesis deals with the integration of children with a different mother language, specifically Ukrainian children arriving after the outbreak of the war in Ukraine. In the theoretical part which has four main chapters I first...
Klíčová slova:
Děti s odlišným mateřským jazykem; mateřská škola; neziskové organizace; podpora; Ukrajina; a non-profit organization; Children with a different mother language; Kindergarten; support; Ukraine