Název:
Využití online únikové hry ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy
Překlad názvu:
Use of an Online Escape Game in the Teaching of Biology at Lower Secondary School
Autoři:
Vopatová, Eliška ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tvorbou a využíváním vzdělávacích online únikových her ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy. V rámci této práce vznikla originální online úniková hra věnovaná učivu o šelmách nazvaná Útěk z pavilonu šelem. Úniková hra je na základě teoretického představení aktivizačních metod vyučování vymezena jako svébytná výuková metoda. Její tvorba se opírá o popsané základní principy únikových místností i specifika edukativních únikových her. Za účelem využití únikové hry Útěk z pavilonu šelem coby komplexního učebního nástroje byly navrženy také doprovodné materiály. Jedná se o pracovní list a dotazník pro sebehodnocení žáků. Ty byly společně s hrou začleněny do výukového bloku ve dvou sedmých ročnících základní školy. Jeho realizace poskytla prostor pro celkové zhodnocení únikové hry na základě pozorování aktivity žáků a jejich zpětné vazby. Testování vytvořené online únikové hry ve vlastní výuce prokázalo její funkčnost po technické stránce i didaktický potenciál navzdory drobným nedostatkům v herní struktuře. Následný výzkum mezi 110 učiteli přírodopisu nastínil možnosti dalšího využití navržené hry s ohledem na jejich zkušenosti i preferované výukové metody. Získaná data vypovídají o tom, že online úniková hra Útěk z pavilonu šelem má předpoklady pro to oslovit...The diploma thesis deals with the creation and use of educational online escape games in the teaching of biology at the lower secondary school. As part of this thesis, an original online escape game dedicated to the curriculum about carnivoras called Escape from the carnivoras pavilion was created. Based on the theoretical presentation of the activation methods of teaching, the escape game is defined as a unique teaching method. Creation of this game is based on the principles of escape rooms as well as the specifics of educational escape games. Accompanying materials were also created in order to use the Escape from the carnivoras pavilion escape game as a comprehensive learning tool. These materials were a worksheet and a questionnaire for self-assessment of pupils. Together with the game, these were included in the teaching block in two seventh grades of lower secondary school. Its implementation provided space for an overall evaluation of the escape game based on the observation of the pupils' activity and their feedback. Testing the created online escape game in my own teaching proved its functionality from a technical point of view and didactic potential despite minor flaws in the game structure. Subsequent research among 110 teachers outlined the possibilities of further use of the designed...
Klíčová slova:
2. stupeň ZŠ; Aktivizující metody; didaktická hra; přírodopis; úniková hra; Activating methods; biology; didactic game; escape game; lower secondary school