Název:
Podpora vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané základní škole
Překlad názvu:
Support of the education of socially disadvantaged Roma pupils in a selected primary school
Autoři:
Cipryánová, Ludmila ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na problematiku podpůrných strategií využívaných k podpoře vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané ZŠ. V teoretické části vymezuje základní definici sociálního znevýhodnění, pojem sociálně znevýhodněný žák a příčiny školního selhávání z důvodů sociálního znevýhodnění. Seznamuje se základními projevy sociálního znevýhodnění a bariérami, které v procesu vzdělávání způsobuje. Blíže specifikuje problematiku romského etnika. Nabízí krátký exkurz do historie Romů, popisuje specifika romské rodiny, výchovu dětí i postavení jednotlivých členů romské rodiny. Dále se věnuje problematice vzdělávání Romů a systému podpůrných opatření. V kontextu se zadáním této diplomové práce poté popisuje podpůrné strategie využívané ve vzdělávání romských sociálně znevýhodněných žáků. Cílem praktické části bylo zjistit, jakým způsobem je realizována podpora vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků ve vybrané ZŠ. Za použití metody polostrukturovaného rozhovoru bylo zjištěno, jaké podpůrné mechanismy ZŠ využívá a s jakým efektem. Dále jaké možnosti podpory nepoužívá a z jakého důvodu. Celkový obraz podpory vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků pak dokresluje otázka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků této školy v oblasti romského etnika. V závěru práce...This thesis focuses on the issue of support strategies used for socially disadvantaged Romani pupils in a selected primary school. In the theoretical part, it defines the basic concept of social disadvantage, the term socially disadvantaged pupil, and the reasons for educational failure due to social disadvantage. It introduces the fundamental manifestations of social disadvantage and the barriers it creates in the educational process. The thesis further specifies the issue of the Romani ethnicity, provides a brief history of the Roma people, describes the specifics of Romani families, the upbringing of children, and the position of individual family members. It then addresses the issue of Roma education and the support system. In the context of the thesis topic, it describes the support strategies used in the education of socially disadvantaged Romani pupils. The aim of the practical part was to find out how support for the education of social disadvantaged Romani pupils is implemented in a selected primary school. Using a semi- structured interview method, it was determined which support mechanisms the school uses and with what effect, as well as which support options are not used and why. The overall picture of support for the education of socially disadvantaged Romani pupils is further...
Klíčová slova:
podpora vzdělávání; podpůrné strategie vzdělávání; Romové; romský žák; Sociální znevýhodnění; vzdělávání Romů; základní vzdělávání; education support; educational supporting strategies; primary education; Roma education; Roma people; Romani pupil; Social disadvantage