Název:
Hluboké čtení ve výuce literatury na gymnáziu
Překlad názvu:
Deep reading in literary education at high school
Autoři:
Kaizrová, Kristýna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá výukou literatury na gymnáziu zaměřenou na hluboké čtení. Teoretická část obsahuje bližší vymezení pojmu hluboké čtení, hledá jeho místo ve výuce literatury a vazby se čtenářskou gramotností a empatií. Cílem práce bylo připravit a odučit na gymnáziu několik vyučovacích hodin, během kterých žáci budou mít prostor pro hluboké čtení. Východiskem práce je kniha Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě od Maryanne Wolfové, ve které je hluboké čtení popsáno jako způsob, jak v dnešní době čelit úbytku empatie, což je dle jejího názoru jedním z velkých problémů současné společnosti. Práce hledá odpověď na otázku, jak koncipovat výuku literatury na gymnáziu, která je zaměřená na hluboké čtení.This thesis deals with the teaching of literature in high school, focusing on deep reading. The theoretical part includes a more detailed definition of the concept of deep reading, looking for its place in the teaching of literature and links with literacy and empathy. The aim of the thesis was to prepare and teach several lessons in the high school during which students will have a space for deep reading. The starting point of the work is the book Reader, Come Home: The Reading Brain in a Digital World by Maryanne Wolf, in which deep reading is described as a way to counteract the loss of empathy in our time, which she believes is one of the big problems of contemporary society. The thesis seeks to answer the question of how to design a high school literature class that focuses on deep reading.
Klíčová slova:
empatie; hluboké čtení; střední škola; výuka literatury; čtenářská gramotnost; čtenářství; deep reading; empathy; high school; literary education; readership; reading literacy