Original title:
Pedagogická podpora dětí ze znevýhodňujícího prostředí
Translated title:
Pedagogical support for children with underprivileged background
Authors:
Macků, Anna ; Hanková, Zdeňka (advisor) ; Blažková, Veronika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se soustředí na mapování podpory sociálně znevýhodněných dětí v oblasti neziskového sektoru, konkrétně na program doučování české nevládní neziskové lidskoprávní organizace Člověk v tísni. Tematicky se práce pohybuje na pomezí pedagogiky volného času, školní přípravy a sociální práce. Teoretická část se věnuje podstatám neziskového sektoru a v souvislostech vymezuje pojmy jako pedagogika volného času, sociální znevýhodnění školou povinných dětí nebo doučování. Empirická část se opírá o postupy šetření kvalitativní povahy. Pomocí případové studie popisuje fungování programu doučování a snaží se představit jeho ucelený obraz. Ve čtyřech kazuistikách případové studie figurují děti, jež jsou v programu doučovány a jejichž méně podnětné sociální prostředí, které je jejich společným atributem, pramení z rozličných příčin. Kazuistiky vznikaly z dat sesbíraných v rozhovorech s doučujícími a také na podkladech zjištění ze zúčastněného pozorování. Ze sesbíraných informací vznikl také praktický výstup práce, jímž jsou metodické karty pro osoby, které se do programu chtějí zapojit jako vyučující-dobrovolníci.The thesis is focused on the support for socially disadvantaged children in the non-profit sector, namely on the tutoring program which is mediated by Czech non-governmental non-profit human rights organization People in Need. The work covers pedagogics of leisure, school preparation and social work. The aim of theoretical part is to give a description of non-profit sector and to define terms such as pedagogy of leisure, social disadvantage or tutoring. The empirical part is based on qualitative research. Using four case studies, it describes the operation of the tutoring program and tries to present its comprehensive picture. The case studies cover children who are tutored in the program and whose have underpriviledged backgrouds from various causes. The case studies were created from data collected in interviews with tutors and also based on findings from participant observation. The collected information also resulted in a practical output of the work, which are methodological cards for people who might want to join the program as volunteer teachers.
Keywords:
child with underprivileged background; non-profit sector; tutoring; volunteer; dobrovolník; doučování; dítě ze znevýhodňujícího prostředí; neziskový sektor
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180661