Název:
Mapování pohybového diskomfortu v souvislosti s pravidelně provozovaným esportem v mladším i starším školním věku
Překlad názvu:
The physical discomfort mapping in connection with regularly esport activities in younger and older school age
Autoři:
Šámalová, Eliška ; Vomáčková, Helena (vedoucí práce) ; Nováková, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] v Abstrakt Název: Mapování pohybového diskomfortu v souvislosti s pravidelně provozovaným esportem v mladším i starším školním věku. Cíle: Hlavním cílem této diplomové práce je zmapovat pohybový diskomfort v souvislosti s pravidelně provozovaným esportem, povědomí o ergonomii a kompenzaci sportu u českých hráčů v mladším i starším školním věku. Dalším cílem je navrhnout prevenci úrazů a způsob motivace k její realizaci. Metody: Data byla získávána dotazníkovým šetřením. Data vyplnili hráči esportu z hlavního města Prahy, ve věku 11-16 let ze základních škol a víceletých gymnázií. Veškeré šetření bylo anonymní. Pro validizaci finálně použitého nestandardizovaného elektronického dotazníku byl nejprve sestaven předvýzkum. Data z dotazníku byla zpracována pomocí analytických nástrojů a deskriptivní statistiky v programu MS Excel. Pro vyhodnocení získaných dat byla použita kontingenční tabulka a Chí kvadrát test nezávislosti. P-hodnota nezávislosti byla stanovena p = 0,05. Výsledky: 402 respondentů, ve věku 11-16 let (13,3 ± 1,269) v zastoupení 258 mužů a 144 žen vyplnili dotazníkové šetření. Výsledky studie prokázaly, že spolu souvisí bolesti pohybového aparátu s časem stráveným esportem. (P=0,0059 na hladině významnosti alfa = 0,05) Více než polovina ehráčů (53 %) přerušuje pravidelně prolongovaný sed při...vi Abstract Title: The physical discomfort mapping in connection with regularly esport activities in younger and older school age. Objectives: The main aim of the diploma is to collect data from young Czech esport players about their physical discomfort in connection with regular practice of esport. Another partial goal is to propose a prevention of injury and a method of motivation for its practice. Methods: Data collection was obtained through a questionnaire survey. The esports players from the capital city of Prague, aged 11-16, from elementary schools and high schools participated. All surveys were anonymous. For a validation of the questionnaire a preliminary survey was compiled. Data from the modified questionnaire were processed using descriptive statistics in MS Excel. Results: 402 respondents, aged 11-16 (13.3 ± 1.269), including 258 males and 144 females, completed a questionnaire survey. The results of the study showed that there is a correlation between musculoskeletal pain and time spent on esports (P=0.0059 at a significance level of alpha = 0.05). More than half of the gamers (53%) regularly interrupt prolonged sitting during gaming sessions and 51% (n=207) of gamers reported being told how to sit. However, 68% (n=207) do not follow this recommendation. Most gamers of both younger and older...
Klíčová slova:
ergonomické pomůcky; esport; mladší školní věk; pohybový diskomfort; starší školní věk; ergonomic aids; esport; movement discomfort; older school age; younger school age