Original title:
Mezipředmětové vztahy ve výuce českého jazyka a literatury a dějepisu v 9. ročníku na základní škole
Translated title:
Cross-curricular relations in the teaching of the czech language and literature and history in the 9th grade of upper secondary school
Authors:
Olšavská, Marcela ; Komberec, Filip (advisor) ; Starý, Karel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce řeší problematiku mezipředmětových vztahů českého jazyka a literatury a dějepisu ve výuce v 9. ročníku základní školy. Cílem bylo zaprvé prozkoumat současný stav pojetí mezipředmětových vztahů těchto předmětů v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, vybraných školních vzdělávacích programech a vybraných učebních materiálech, zadruhé navrhnout možnosti účelné aplikace mezipředmětových vztahů sledovaných předmětů ve výuce. Výzkum spočívá v analýze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, školních vzdělávacích programů devíti vybraných škol a didaktického materiálu v podobě učebnice dějepisu, pracovního sešitu a metodické příručky pro učitele, dále učebnice českého jazyka, pracovního sešitu a metodické příručky pro učitele, a v neposlední řadě čítanky a k ní náležící příručky pro učitele. Z výzkumu vyplývá, že ačkoliv školní vzdělávací programy vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, pojetí mezipředmětových vztahů není ve všech programech stejné. Stejně tak je aplikace mezipředmětových souvislostí v rámci didaktického materiálu velmi variabilní. V poslední části práce je předložena výuková lekce, v níž dochází k účelnému propojení učiva sledovaných předmětů. Lekce byla odučena na dvou školách v hodinách českého jazyka a...This master thesis deals with the issue of cross-curriscural relations of the Czech language and literature and history in teaching in the 9th grade of upper secondary school. The first objective was to explore the current state of the concept of interdisciplinary relationships between these subjects in the Framework Educational Program for Elementary Education, selected School Educational Programs and selected teaching materials. The second objective was to to propose the possibilities of purposeful application of intersubject relationships of the studied subjects in teaching. The research consists in the analysis of the Framework Educational Program for Elementary Education, the School Educational Programs of nine selected schools and didactic material in the form of a history textbook, workbook, and teacher's guide, as well as a Czech language textbook, workbook, and teacher's guide, and finally, a reader and its accompanying teacher's guide. The research indicates that although School Educational Programmes are based on the Framework Education Program for Elementary Education, the concept of interdisciplinary relationships is not the same in all programmes. Similarly, the application of interdisciplinary relationships within didactic materials is highly variable. In the final part of the...
Keywords:
construktivistic teaching; cross-curricular relations; Czech language and literature; Framework Education Programme; history; integrated teaching; School Education Programme; dějepis; integrovaná výuka; konstruktivistická výuka; mezipředmětové vztahy; Rámcový vzdělávací program; český jazyk a literatura; školní vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180662