Original title:
Marketingová komunikace střední školy
Translated title:
Marketing communication of secondary school
Authors:
Furáková, Jana ; Svobodová, Zuzana (advisor) ; Liška, Roman (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Marketingová komunikace střední školy se zaměřuje na zjišťování vlivu marketingové komunikace střední odborné školy na rozhodnutí žáků podat na tuto školu přihlášku ke studiu. Teoretická část se věnuje střednímu vzdělávaní, jeho ukotvení ve vzdělávacím systému České republiky a faktorům, které ovlivňují žáky při výběru střední školy. Dále popisuje základní pojmy z oblasti marketingu, specifika marketingu ve vzdělávání, marketingový mix školy, prostředí obklopující školu, popisuje její SWOT analýzu. Věnuje se marketingové komunikaci školy a jejím nástrojům. Empirická část je rozdělena do dvou fází. První fáze je založena na předvýzkumu formou rozhovorů se žáky pro konkretizaci a ujasnění otázek do dotazníku a následného dotazníkového šetření. Ve druhé fázi je na základě metodologie kvantitativního výzkumu provedeno dotazníkové šetření mezi stávajícími žáky střední odborné školy, které zjišťuje důvody pro podání přihlášky na střední odbornou školu. Věnuje se také formám marketingové komunikace, zdrojům, které jsou využívány ke zjišťování informací a marketingové komunikaci směrem k veřejnosti. Pro hlubší náhled do dané problematiky je šetření analyzováno jako celek a i po jednotlivých okresech, ze kterých respondenti pochází. Diskuze a závěr práce přináší vyhodnocení poznatků...The thesis entitled Marketing Communication of Secondary School focuses on the influence of marketing communication of secondary vocational school on the decision of pupils to apply for studies at this school. The theoretical part is devoted to secondary education, its anchoring in the educational system of the Czech Republic and the factors that influence pupils when choosing a secondary school. It also describes the basic concepts of marketing, the specifics of marketing in education, the marketing mix of the school, the environment surrounding the school, and describes its SWOT analysis. It discusses the school's marketing communication and its tools. The empirical part is divided into two phases. The first phase is based on a pre- survey in the form of interviews with pupils to specify and clarify the questions for the questionnaire and a follow-up survey. In the second phase, based on quantitative research methodology, a questionnaire survey is conducted among current vocational high school pupils to find out their reasons for applying to vocational high school. It also looks at the forms of marketing communication, the sources that are used to gather information and marketing communication towards the public. For further insight into the issue, the survey is analyzed as a whole and also by...
Keywords:
education; marketing; marketing communication; marketing mix; school marketing; the choice of secondary school; marketing; marketing školy; marketingová komunikace; marketingový mix; volba střední školy; školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/180746