Název:
Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe
Překlad názvu:
Dance with a Million Knots. A return to craft techniques and artistic work with textiles in the context of contemporary artistic practice
Autoři:
Gryboś, Julia ; Klodová, Lenka (oponent) ; Janečková,, Zuzana (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění
Abstrakt: [cze][eng]
Disertační práce s názvem Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe mapuje tendenci návratu k řemeslným technikám a rukodělnosti na poli současného umění. Tendence je v textu reflektovaná prostřednictvím definice relevantních pojmů, příkladů několika tuzemských a zahraničních výstavních projektů, rukodělně zaměřené praxe současných umělkyň a umělců, a skrze reflexi vlastní umělecké praxe. V návaznosti na předpoklad, že se do středu uměleckého zájmů dnes více dostává výrobní proces a tvorba samotná, se disertační práce ptá po příčinách a důvodech tohoto obratu a současně ho ukotvuje do širších společenských souvislostí. Reflexe tématu je v práci prezentovaná skrze zkušenost formulovanou z pozice dlouholeté kolaborativní umělecké praxe s Barborou Zentkovou a nabízí tak asociativní přemýšlení nad podobou a rozsahem dané tendence v současném umění, jako i nad jejími možnými východisky a příčinami.
Dissertation entitled Dance with a Million Knots. A return to craft techniques and artistic work with textiles in the context of contemporary artistic practice maps the tendency of the return to craft techniques and handwork in the field of contemporary art. The tendency is reflected in the text through the definition of its relevant terms, examples of several domestic and international exhibition projects, the handwork-oriented practice of contemporary artists, and through a reflection on my own artistic practice. Following the assumption that the process of production and creation itself is now more central to artistic concerns, the dissertation asks for the causes and reasons for this turn, while also anchoring it in a broader social context. The reflection on the topic is presented in the thesis through an experience formulated from the position of a long-standing collaborative artistic practice with Barbora Zentkova, offering an associative reflection on the form and scope of the tendency in contemporary art, as well as on its possible sources and causes.
Klíčová slova:
hmota; komunity; léčení; manuální práce; myšlení tvořením; návrat řemesla; pomalost; pracovní proces; reakce; reflexe; rukodělnost; trpělivost; umělecká praxe; uzemnění; artistic practice; communities; grounding; handwork; healing; manual work; matter; patience; reaction; reflection; return of craft; slowness; thinking by creating; working process
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/209164