Original title:
Vztah mezi rodičovskou mediální mediací a mediální gramotností u žáků druhého stupně ZŠ
Translated title:
The Relationship between Perceived Parental Media Mediation and Media Literacy of Secondary School Pupils
Authors:
Titěra, Tomáš ; Slussareff, Michaela (advisor) ; Pýcha, Čeněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This diploma thesis explores the relationship between parental media mediation and media literacy among Czech adolescents aged 13-15. Parental media mediation is conceptualized as strategies parents employ to manage children's media use. Media literacy is understood as the ability to access media, analyze, evaluate, and produce and communicate media messages, as well as the ability to use media effectively and safely. Literature review provided solid evidence for including screen time as a factor contributing to media literacy level. A quantitative survey of a sample of 131 secondary school pupils was conducted to explore relationships between the variables. Regression analyses revealed no evidence supporting that adolescents' media literacy levels are affected by either their screen time or the media mediation strategies their parents employ. In the discussion, it is argued this is the case due to a narrow conceptualization of parental mediation in academic literature. Results of the study show that restrictive and active parental media mediation strategies contribute to development of only a small portion of skills which constitute media literacy. Keywords parental media mediation, media literacy, media education, secondary school, screen time, media useTato diplomová práce zkoumá vztah mezi rodičovskou mediální mediací a mediální gramotností českých dospívajících ve věku 13-15 let. Rodičovská mediace je koncipována jako strategie, které rodiče využívají k ovlivňování dětského užívání médií. Mediální gramotností jsou rozuměny schopnosti přistupovat k mediálnímu obsahu, analyzovat, hodnotit a produkovat a komunikovat mediální sdělení, a dále schopnost využívat média efektivně a bezpečně. Na základě studia literatury byl do studie zahrnut i čas strávený u obrazovek jako faktor, který může rovněž mediální gramotnost ovlivňovat. Jako podklad pro studii těchto vztahů bylo provedeno kvantitativní dotazníkové šetření mezi 131 žáky druhého stupně základní školy. Regresní analýzy neprokázaly žádný vztah mezi strategiemi rodičovské mediace nebo časem stráveným u obrazovek a úrovní mediální gramotnosti žáků. Následná diskuze poukazuje na úzké vymezení konceptu rodičovské mediace v odborné literatuře. Výsledky výzkumu potvrzují, že tradiční restriktivní a aktivní formy mediace rozvíjí jen některé kompetence, které přispívají k mediální gramotnosti mladistvých. Klíčová slova rodičovská mediální mediace, mediální gramotnost, mediální vzdělávání, druhý stupeň základní školy, čas u obrazovek, používání médií
Keywords:
parental media mediation|media literacy|media education|secondary school|screen time|media use; rodičovská mediální mediace|mediální gramotnost|mediální vzdělávání|druhý stupeň základní školy|čas u obrazovek|používání médií
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179431