Název:
Příspěvek k validizaci nástroje Diagnostická baterie kognitivních procesů 2 na populaci žáků s ADHD ve věkové kategorii 15 - 18 let
Překlad názvu:
A Validation study of the Cognitive Assessment System 2 among adolescents with ADHD aged 15-18
Autoři:
Kavková, Adriana ; Urban, Kamila (vedoucí práce) ; Bezdíček, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce si klade za cíl ověřit využitelnost metody Diagnostická baterie kognitivních procesů 2 (CAS2) ve skupině dospívajících s ADHD. Baterie CAS2 je testem kognitivních schopností založeným na teorii PASS (Plánování, Pozornost, Simultánní a Následné procesy). Dřívější zahraniční studie poukazují na nižší výkony u dětí s ADHD ve škálách Plánování a Pozornosti, ale průměrný výkon ve škálách Simultánních a Následných procesů. Empirická část této práce se zaměřuje na českou populaci adolescentů s ADHD, což je věková skupina, jež byla ve výzkumech doposud opomíjena. Probandi, kteří splňovali kritéria ADHD (N = 30) byli hodnoceni pomocí CAS2 a jejich výsledné skóre bylo následně porovnáno s normou, tedy českým standardizačním vzorkem. Závěry výzkumu ukázaly, že klinická skupina podala významně nižší skóre na škálách Plánování a Pozornost, ale průměrné skóre na škálách Simultánních a Následných procesů. Následně byly analyzovány kognitivní profily probandů z klinické skupiny. Byl zjištěn významný rozdíl mezi škálami PASS v klinické skupině. Probandi podali podstatně nižší výkony ve škále Pozornosti oproti škálám ostatním. Tato zjištění korespondují s dříve publikovanými výzkumy, které naznačují, že CAS2, je citlivým nástrojem k identifikování obtíží v kognitivním zpracování, které se vyskytují u...The aim of this thesis is to test the utility of the Cognitive Assessment System 2 (CAS2) in a group of adolescents with ADHD. The CAS2 battery is a test of cognitive abilities based on the PASS theory (Planning, Attention, Simultaneous and Successive Processes). Previous foreign studies have indicated lower performance in children with ADHD on the Planning and Attention scales, but average performance on the Simultaneous and Successive Processes. The empirical part of this paper focuses on the Czech population of adolescents with ADHD, an age group that has been neglected in research to this date. Adolescents who met the criteria for ADHD (N = 30) were assessed using the CAS2 and their scores were subsequently compared to the norm, i.e., the Czech standardization sample. Results showed significantly lower scores on the Planning and Attention scales, but average scores on the Simultaneous and Successive Processes in clinical group. Subsequently, the cognitive profiles of probands from the clinical group were analyzed. It was found that there was a significant difference between the PASS scales in the clinical group; significantly lower scores on the Attention scale compared to the others. These findings are consistent with previously published research suggesting the CAS2 is sensitivive in...
Klíčová slova:
kognitivní procesy|inteligence|teorie PASS|Cognitive Assessment System 2|ADHD; Cognitive Processes|Intelligence|PASS Theory|Cognitive Assessment System 2|ADHD