Original title:
Komparace městské a venkovské mateřské školy s ohledem na děti s odkladem školní docházky
Translated title:
Comparison of urban and rural kindergartens with regard to children with delayed school attendance
Authors:
Krobová, Natálie ; Viktorová, Ida (advisor) ; High, Radka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V mé diplomové práci se zabývám komparací městské a venkovské mateřské školy s ohledem na udělování odkladů povinné školní docházky. Cílem práce bylo objasnit problematiku odkladu povinné školní docházky a zjistit četnost, důvody odkladu povinné školní docházky a názory rodičů a pedagogů k otázkám na dané téma, a to vše z hlediska komparace městské a venkovské mateřské školy z pohledu pedagogů a rodičů dětí s OŠD. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teoretická část slouží jako úvod do tématu. V první kapitole teoretické části vymezuji pojmy jako mateřská škola - její funkce, úkoly, spolupráce s rodiči a základní školou. Ve druhé kapitole vymezuji jednotlivé oblasti zralosti a připravenosti. Třetí kapitola obsahuje teoretické shrnutí informací o odkladech školní docházky. Praktická část byla realizována formou dotazníkového šetření u dvou skupin respondentů - rodičů dětí s odkladem školní docházky a pedagogů mateřských škol. Byly zodpovězeny čtyři výzkumné otázky a na jejich základě vyhodnoceny čtyři hypotézy. Dotazníkového šetření určeného pedagogům z mateřských škol se zúčastnilo 109 respondentů - pedagogů, přičemž téměř 2/3 v počtu 68 (62 %) pracují v městské mateřské škole a více než 1/3 v počtu 41 (38 %) působí ve venkovské mateřské škole. Co se týče dotazníkového...In my diploma thesis, I deal with the comparison of urban and rural kindergartens with regard to the granting of deferrals of compulsory schooling. The aim of the work was to clarify the issue of postponing compulsory schooling and to find out the frequency, reasons for postponing compulsory schooling and the opinions of parents and teachers on questions on the given topic, all from the point of view of comparing urban and rural kindergartens. The work is divided into two main parts - theoretical and practical. The theoretical part serves as an introduction to the topic. In the first chapter of the theoretical part, I define concepts such as kindergarten - its functions, tasks, cooperation with parents and elementary school. In the second chapter, I define individual areas of maturity and readiness. The third chapter contains a theoretical summary of information on school attendance delays. The practical part was implemented in the form of a questionnaire survey with two groups of respondents - parents of children with delayed school attendance and kindergarten teachers. Four research questions were answered and four hypotheses were evaluated based on them. 109 respondents - pedagogues - took part in the questionnaire survey intended for kindergarten teachers, while almost 2/3, 68 (62%) work in an...
Keywords:
city and country school; comparison,postponement of school attendance; Kindergarten; dítě předškolního věku; komparace; Mateřská škola; odklad školní docházky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/179030