Název:
Virtuální svět ve vzdělávání
Překlad názvu:
Virtual world in education
Autoři:
Šmarda, Radim ; Vaňková, Petra (vedoucí práce) ; Novák, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje informatického a algoritmického myšlení s využitím virtuálních světů, a to především v prostředí známé počítačové hry Minecraft. Cílem práce je analyzovat virtuální světy jako prostředek pro rozvoj algoritmického myšlení u žáků druhého stupně základní školy, zmapovat dostupná řešení a ve vybraném prostředí vytvořit ucelenou sadu praktických úkolů a následně realizovat výzkumné šetření ověřující vybrané řešení v edukační realitě. Teoretická část práce se ve svém úvodu zaměřuje na vymezení termínů, které s danou problematikou přímo souvisí. Následně je v práci provedena analýza a zmapování dostupných nástrojů vhodných k rozvoji algoritmického myšlení ve školním prostředí. Hlavní přínos této práce spočívá v prakticky zaměřené části, která obsahuje vytvořenou a v praxi ověřenou sbírku algoritmických úloh, jež by měly sloužit jako námět vyučujícím v předmětu informatika. Úkoly jsou ve formě metodických materiálů určených pro blokové programování ve speciální verzi počítačové hry Minecraft pro školy a vzdělávací instituce. Na základě všech získaných poznatků je výsledkem práce zhodnocení využitelnosti virtuálních světů jako prostředku pro rozvoj algoritmického myšlení u žáků druhého stupně základní školy.The thesis deals with the development of computer and algorithmic thinking using virtual worlds, especially in the environment of the well-known computer game Minecraft. The aim of the thesis is to analyze virtual worlds as a way to develop algorithmic thinking in second grade primary school students, to map available solutions and to create a comprehensive set of practical tasks in a selected environment and then to conduct a research investigation verifying the selected solutions in the educational reality. The theoretical part of the thesis, in its introduction, focuses on the definition of terms directly related to the issue. Subsequently, the thesis analyses and maps the available tools suitable for the development of algorithmic thinking in the school environment. The main contribution of this thesis lies in the practically oriented part, which contains a collection of algorithmic problems created and tested in practice. This should serve as a theme for teachers in the subject of computer sciences. The tasks are in the form of methodological materials for block programming in a special version of the computer game Minecraft for schools and educational institutions. On the basis of all the obtained knowledge, the result of the work is the evaluation of the usefulness of virtual worlds as a...
Klíčová slova:
algoritmické myšlení; Minecraft Education Edition; obor Informatika; programování; virtuální svět; výuka na základní škole; algorithmic thinking; Information technology; Minecraft Education Edition; programming; teaching at primary school; virtual world