Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Podpora sebeobeobslužných dovedností u dětí s poruchou autistického spektra prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy
Original title:
Podpora sebeobeobslužných dovedností u dětí s poruchou autistického spektra prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy
Translated title:
Supporting self-care skills in children with autism spectrum disorder through applied behavioral analysis methods
Authors:
Bergmannová, Klára ; Bartoňová, Miroslava (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou učení sebeobslužných dovedností u dětí s poruchou autistického spektra prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy. Teoretická část práce předkládá legislativní rámec vzdělávání v České republice se zaměřením na speciálně pedagogické poradenství a poskytování podpůrných opatření ve vzdělávání. Dále jsou charakterizovány poruchy autistického spektra a vymezena základní teoretická východiska aplikované behaviorální analýzy. Empirická část diplomové práce je dělena na dvě části, přičemž první z nich si klade za cíl předložit teoretická východiska problematiky nácviku používání toalety, zpracovaná převážně ze zahraniční literatury, a dále zahraniční studie uskutečněné na dané téma. Druhá část empirické části práce obsahuje případovou studii dvou dětí s poruchou autistického spektra. Při zpracování empirické části diplomové práce byly využity techniky: analýza prostudované literatury, přehledové zahraniční studie, analýza dokumentů a případová studie. Informanty případové studie byly dvě děti s poruchou autistického spektra, které nácvik používání toalety prostřednictvím metod aplikované behaviorální analýzy absolvovaly. Případová studie vychází z dat z behaviorální intervence zaměřené na nácvik používání toalety. Na základě analýzy dat případové studie...The thesis deals with the problem of learning self-care skills in children with autism spectrum disorder through the methods of applied behavior analysis. The theoretical part of the thesis presents the legislative framework of education in the Czech Republic with a focus on special education counselling and the provision of support measures in education. Furthermore, autism spectrum disorders are characterized and the basic theoretical foundations of applied behavior analysis are defined. The empirical part of the thesis is divided into two parts, the first of which aims to present the theoretical foundations of the problem of toilet training, developed mainly from foreign literature, as well as foreign studies conducted on the topic. The second part of the empirical part of the thesis contains a case study of two children with autism spectrum disorder. In the preparation of the empirical part of the thesis, the following techiques were used: analysis of the studied literature, review of foreign studies, document analysis and case study. The informants of the case study were two children with autism spectrum disorder who were trained in toilet training through applied behavior analysis methods. The case study is based on data from a behavioral intervention focused on toilet training. By analysing...
Keywords:
applied behavior analysis; autism spectrum disorder; self-care skills; toilet training; aplikovaná behaviorální analýza; hygiena; nácvik používání toalety; porucha autistického spektra; sebeobslužné dovednosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/178779