Název:
Klima školní třídy a edukační styl učitele na základní škole se sportovním zaměřením
Překlad názvu:
Classroom Climate and Teacher's Educational Style at Sport Oriented Primary School
Autoři:
Hyklová, Barbora ; Kollerová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce si klade za cíl zmapovat problematiku klimatu školní třídy a edukačního stylu učitele na druhém stupni základní školy se sportovním zaměřením. Cílem teoretické části práce je seznámit čtenáře s fenomény klima školní třídy a edukační styl učitele. U klimatu školní třídy je pozornost věnována faktorům, které mají na něj vliv, aktérům a diagnostice klimatu školní třídy, dále výzkumům, které se klimatem školní třídy zabývají, školní třídě jako sociální skupině a vývojovému období žáků druhého stupně základní školy. Další kapitola pojednává o edukačním stylu učitele, zaměřuje se na interakci mezi učiteli a žáky, na různá pojetí edukačních stylů učitele, na možnosti zjišťování edukačních stylů, a na výsledky výzkumů na toto téma. Na teoretickou část navazuje realizovaný výzkum, který si klade za cíl zmapovat klima školní třídy a edukační styly třídních učitelů na základní škole se sportovním zaměřením, dále změnu ve vnímání těchto fenoménů při změně třídní učitelky, vliv věku na klima školní třídy, porovnání hodnocení edukačního stylu žáky a jednotlivými učiteli a v neposlední řadě se zaměřuje na souvislost mezi klimatem ve školní třídě a edukačním stylem učitele. V závěru práce jsou diskutovány výsledky výzkumné části a shrnuty poznatky výzkumného šetření. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The aim of the doctoral thesis is to survey issues connected to classroom climate and a teaching style of a second-grade primary school teacher at a sport oriented primary school. The goal of the theoretical part is to introduce topics like classroom climate and a teacher's educational style. When describing the classroom climate, the thesis focuses on the factors that can influence the classroom climate, participants of the classroom climate, diagnostics of the classroom climate and surveys that deal with the classroom climate, classroom as a social group and developmental stages of the primary school second-grade pupils. The next chapter deals with educational styles of a teacher, focuses on the interaction between teachers and pupils, offers different views on educational styles of a teacher, describes opportunities to find out which teaching style a teacher uses and introduces results of surveys on the given topic. The theoretical part is followed by a survey with the aim to describe the classroom climate and the teaching styles of form teachers on a sport oriented primary school; furthermore, the differences of perception of these phenomenon when the teacher is replaced by another one, the influence of pupils' age on the classroom climate, comparison of evaluation of a teaching style by pupils and...
Klíčová slova:
Školní třída|klima školní třídy|raná adolescence u žáka|edukační styl učitele|interakce mezi žáky a učiteli; Classroom|classroom climate|early adolescence|educational style of a teacher|interaction between students and teachers