Název:
Vyšší princip: od historické skutečnosti k uměleckému zpracování
Překlad názvu:
Higher principle: from historical reality to artistic processing
Autoři:
Přeborovská, Eliška ; Randák, Jan (vedoucí práce) ; Fapšo, Marek (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Bakalářská práce se zaobírá povídkou a filmem Vyšší princip a také skutečnou historickou událostí, která uměleckému ztvárnění předcházela. Práce je rozdělena do čtyř hlavních částí. První část se zabývá tragickou událostí, která se odehrála na příbramském gymnáziu. Jsou zde představeni jednotliví aktéři červnové události roku 1942 a poválečné rozpletení celého příběhu. Ve druhé části je představen Jan Drda a cesta, kterou se příbramská událost dostala až k němu. Dále pak jsou zmíněny posuny, které Jan Drda směrem od události k povídce Vyšší princip realizoval a jejich důvody. Třetí část popisuje film Vyšší princip. Peripetie, se kterými se film Vyšší princip a jeho režisér Jiří Krejčík museli potýkat, aby byl film vůbec povolen a následně i problémy, které byly spojeny s natáčením. Poslední část se zaobírá reflexemi v novinách, které se týkaly souboru povídek Němá barikáda a filmu Vyšší princip. Jedná se zejména o reflexe z 50. a 60. let. Cílem bakalářské práce je sledovat proces transformace historické události do podoby povídky a filmu. Právě tato historická skutečnost, která se odehrála na příbramském gymnáziu za heydrichiády, nám může být názorným příkladem, jak se z málo známých historických událostí mohou stát literární nebo filmové legendy.(in English) The bachelor thesis deals with the short story and the film The Higher Principle and the real historical event that preceded the artistic representation. The thesis is divided into four main parts. The first part deals with a tragic event that took place at the Příbram Gymnasium. The individual actors of the June 1942 event and the post-war unravelling of the story are presented. The second part introduces Jan Drda and the way in which the Příbram event reached him. Then the shifts that Jan Drda made from the event to the story The Higher Principle and the reasons for them are mentioned. The third part describes the film The Higher Principle. The peripeties that the film The Higher Principle and its director Jiří Krejčík had to face in order to get the film released at all and then the problems that were associated with the filming. The last part deals with the reflections in the newspapers concerning the short story collection The Silent Barricade and the film The Higher Principle. These are mainly reflections from the 1950s and 1960s. The aim of the thesis is to trace the process of transforming a historical event into the form of a short story and a film. This particular historical fact, which took place at the Příbram Gymnasium during the Heydrichiade, can be one example of how...
Klíčová slova:
Jan Drda|heydrichiáda|Němá barikáda|Vyšší princip|Antonín Stočes|Příbram film|povídka|Protektorát Čechy a Morava; Jan Drda|Heydrichiade|The Silent Barricade|The Higher principle|Antonín Stočes|Příbram|film|story|Protectorate of Bohemia and Moravia