Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vyšší princip: od historické skutečnosti k uměleckému zpracování
Přeborovská, Eliška ; Randák, Jan (vedoucí práce) ; Fapšo, Marek (oponent)
(česky) Bakalářská práce se zaobírá povídkou a filmem Vyšší princip a také skutečnou historickou událostí, která uměleckému ztvárnění předcházela. Práce je rozdělena do čtyř hlavních částí. První část se zabývá tragickou událostí, která se odehrála na příbramském gymnáziu. Jsou zde představeni jednotliví aktéři červnové události roku 1942 a poválečné rozpletení celého příběhu. Ve druhé části je představen Jan Drda a cesta, kterou se příbramská událost dostala až k němu. Dále pak jsou zmíněny posuny, které Jan Drda směrem od události k povídce Vyšší princip realizoval a jejich důvody. Třetí část popisuje film Vyšší princip. Peripetie, se kterými se film Vyšší princip a jeho režisér Jiří Krejčík museli potýkat, aby byl film vůbec povolen a následně i problémy, které byly spojeny s natáčením. Poslední část se zaobírá reflexemi v novinách, které se týkaly souboru povídek Němá barikáda a filmu Vyšší princip. Jedná se zejména o reflexe z 50. a 60. let. Cílem bakalářské práce je sledovat proces transformace historické události do podoby povídky a filmu. Právě tato historická skutečnost, která se odehrála na příbramském gymnáziu za heydrichiády, nám může být názorným příkladem, jak se z málo známých historických událostí mohou stát literární nebo filmové legendy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.