Original title:
Humor na základní škole: Učení s vtipem
Translated title:
Humor at school: teaching with joke
Authors:
Kubátová, Michaela ; Klusák, Miroslav (advisor) ; Štech, Stanislav (referee) ; Švaříček, Roman (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá problematikou humoru ve škole. Jejím cílem je získat data o humoru používaném ve výuce matematiky učiteli českých základních a středních škol a na jejich základě přinést příspěvek k teorii využívání humoru pro podporu učení žáků a studentů, zvláště pak k problematice tzv. technik humoru. U výstupů práce je očekáváno praktické využití pro pedagogy. Práce je konstruována jako empirický výzkum primárně vystavěný na kvalitativní metodologii. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli a analyzována podle metody tzv. zakotvené teorie (Strauss & Corbin, 1999). Množství dat umožnilo zároveň jejich kvantitativní analýzu, kdy byla zjišťována závislost zkoumaných jevů na předem definovaných parametrech. Teoretická východiska práce stojí na analýze přehledových textů o humoru ve škole a na výzkumných studiích zabývajících se vlivem humoru na učení. Výstupem rešerše odborné literatury je návrh nového modelu podob používání humoru ve výuce a definování okolností, které mohou bránit/přispívat pozitivnímu vlivu humoru na učení. Výsledkem empirického výzkumu je za prvé skutečnost, že zkoumaní učitelé používají humor nejen k podpoře pozitivního klimatu, ale též ke stimulaci kognitivních procesů. Zjištěny byly podoby humoru, které ve výuce učitelé používají. Za druhé...This dissertation deals with the issue of humour in the school environment. It aims to obtain data on humour used in the teaching of mathematics by teachers of Czech primary and secondary schools and on their basis to contribute to the theory of using humour to support the learning of pupils and students, especially to the issue of so-called humour techniques. Practical use for teaching professionals is expected output of this dissertation. The dissertation is structured as empirical research primarily built on qualitative methodology. The data were collected through semi-structured interviews with teachers and analyzed according to the method of the so-called grounded theory (Strauss & Corbin, 1999). The amount of the data also enabled their quantitative analysis, whereas the dependence of the researched phenomena on predefined parameters was identified. The theoretical basis of the dissertation is founded upon the analysis of overview texts on humour in school environment and upon research studies dealing with the influence of humour on learning. The output of the literature search is the design of a new model of the forms of the use of humour in teaching and the definition of circumstances that may hinder or contribute to the positive impact of humour on learning. The result of the empirical...
Keywords:
humor; learning; mathematics; teacher; teaching; humor; matematika; učení; učitel; výuka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177500