Název:
Principy internetových memů
Překlad názvu:
Logics of Internet Memes
Autoři:
Hřib, Matěj ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Gvoždiak, Vít (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá internetovými memy a jejich kulturou. Představuje a rozpracovává pět principů memů, kterými jsou reapropriace, multimodalita, kolektivismus, rezonance a šíření. Memy vznikají apropriací již existujících mediálních obsahů, ze kterých "pytlačí" významy i výrazový materiál a brikolážovitě ho využívají. Význam proto vytvářejí intertextuálně a práce na ně aplikuje starší teorie literární intertextuality. Podoba memů je obvykle multimodální, kombinují mody obrazu a textu nebo videa a hudby. Výklad popisuje ustálené designy textových, obrazových a video memů. Kolektivismus se v kultuře memů projevuje v existenci ustálených šablon, ze kterých jsou vytvářeny jednotlivé instance. Znalost šablon a jejich využití může fungovat jako druh subkulturního kapitálu, který uživatelé používají pro vymezení se vůči mainstreamu. Rezonance memů zakládá nejčastěji na humoru a osobní identifikaci se zprávou. Memy nutně nesdělují referenční informace, ale mají afektivní význam. Rezonance a participativní povaha memů napomáhají jejich šíření, které v kultuře memů hraje stejně důležitou roli jako tvorba a recepce. Klíčová slova internetové memy, internetová kultura, multimodalita, intertextualita, remix, participativní kultura, šiřitelná médiaThe diploma thesis deals with internet memes and their culture. It presents and elaborate five logics of memes, which are reappropriation, multimodality, collectivism, resonance and spread. Memes appropriate existing media content, they "poach" both meaning and expression material and use it for new bricolages. The created meaning is therefore intertextual, and the thesis applies older theories of literary intertextuality on the subject of memes. The form of memes is usually multimodal, they combine modes of picture and text or video and music. The thesis describes stable designs of text, picture and video memes. Collectivism of meme culture is manifested in the existences of templates that initiate creation of individual instances. The knowledge of templates and their use can function as a kind of subcultural capital, that the users use to distance themselves from the mainstream. Resonance of memes is most often founded on humor and personal identification with the message. Memes do not necessarily communicate referential information; they have an affective meaning. Resonance and the participatory nature of memes help their spread, that is of the same value as creation and reception in the meme culture. Keywords internet memes, internet culture, multimodality, intertextuality, remix, participatory...
Klíčová slova:
internetová kultura; internetové memy; intertextualita; multimodalita; participativní kultura; remix; šiřitelná média; internet culture; internet memes; intertextuality; multimodality; participatory culture; remix; spreadable media