Název:
Výhody souběžného plánování distribuční a obchodní strategie
Překlad názvu:
Benefits of a concurrent planning of the long-term distribution and business strategies
Autoři:
Petřík, Theodor ; Červinka, Michal (vedoucí práce) ; Bajgar, Matěj (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Business and distribution strategy planning is usually carried out in a sequence. A company first devises a business plan and then a distribution strategy to ac- commodate it. The separation in planning can lead to a sub-optimal choice. We propose a method to concurrently plan both strategies using a Bayesian network. We present three modifications of our concurrent optimization model based on different optimization objectives - distribution strategy costs mini- mization, revenue maximization, and profit maximization. The derivation of all model modifications and the collection process of the required inputs are described in detail. The presented model is tested on a business case of the company Pilsner Urquell. Using the company's historical data from 01/2017 and 06/2017, we design the optimum cost distribution strategy in the Czech market for 2018 - 2020. Our results are then compared with the real company development over the same period. Our model shows that the company could have selected a more cost-effective distribution strategy in 2017. Furthermore, we present a range of options for further research. JEL Classification C02, C11, C61 Keywords Bayesian Networks, Business plan, Concurrent planning, Distribution strategy Title Concurrent Business and Distribution Strategy Planning Using...K plánování obchodní a distribuční strategie je obvykle přistupováno sekvenčně. Společnost nejprve vytvoří obchodní plán a následně proveditelnou distribuční strategii. Oddělené plánování ale může vést k neoptimální volbě strategie. Navrhujeme metodu k plánování obou strategií souběžně pomocí Bayesovských sítí. Představíme tři modifikace našeho modelu souběného plánování podle různých optimalizačních kritérií - minimalizace provozních nákladů distribuční strategies, maximalizace tržeb a maximalizace zisku. Formulace všech mod- ifikací modelu a proces získání všech potřebných vstupnů jsou detailně pop- sány. Model je otestován na případové studii Plzeňského Prazdroje. Za po- moci historických dat společnosti z 01/2017 a 06/2017 je navržena optimální distribuční strategie pro český trh na roky 2018 - 2020. Výsledky jsou potom porovnány se skutečným vývojem společnosti za sledované období. Z porovnání lze vyvodit, že si společnost mohla v roce 2017 zvolit distribuční strategii s nižšími provozními náklady. Nakonec navrhujeme několik témat pro navazující výzkum. Klasifikace JEL C02, C11, C61 Klíčová slova Bayesovské sítě, Obchodní plán, Souběžné plánování, Distribuční strategie Název práce Souběžná plánování obchodní a distribuční strategie pomocí Bayesovských sítí