Název:
Postoj generace Z k ochraně online soukromí a sběru dat pro účely personalizované reklamy
Překlad názvu:
Generation Z's attitude towards online privacy protection and data collection for personalized advertising
Autoři:
Kubiš, František ; Rosenfeldová, Jana (vedoucí práce) ; Klabíková Rábová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá vnímáním dopadu personalizované reklamy na ochranu soukromí uživatelů sociálních sítí, konkrétně Facebooku a Instagramu. V teoretické části je proto nejprve vymezen pojem soukromí, dále charakterizována generace Z a nakonec popsán společný byznys model sociálních sítí Facebooku a Instagramu, založený na personalizované reklamě a sběru dat. V praktické části práce jsou vyhodnoceny hloubkové rozhovory se zástupci české generace Z a na základě získaných dat je zjišťováno, jaké povědomí má česká generace Z o fungování personalizované reklamy, o rozsahu souvisejícího sběru dat a nakonec je zkoumán i celkový postoj a přístup k otázce ochrany online soukromí.This Bachelor thesis looks at perception of the impact of personalised advertising on privacy protection of social networks users, namely Facebook and Instagram. In the theoretical part, therefore, the concept of privacy is first defined, generation Z is further characterized, and finally the business model of Facebook and Instagram, based on personalized advertising and data collection, is described. In the practical part of the work, in-depth interviews with representatives of the Czech generation Z are evaluated, and based on the data obtained, it is examined what awareness the Czech generation Z has about the functioning of personalized advertising, about the extent of related data collection, and finally about overall attitude and approach to the issue of online privacy is also examined.
Klíčová slova:
Facebook; generace Z; Instagram; Meta; ochrana soukromí; online soukromí; personalizovaná reklama; sběr dat; soukromí; data collection; Facebook; Generation Z; Instagram; Meta; online privacy; personalized advertising; privacy; privacy protection