Název:
Katolická populární duchovní hudba a "rytmická píseň" v Československu od 60. do 80. let
Překlad názvu:
Catholic Praise and Worship Music and the "Rhytmic Song" in Czechoslovakia between the 1960s to 1980s
Autoři:
Holcová, Alžběta ; Zdrálek, Vít (vedoucí práce) ; Kratochvíl, Matěj (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce zkoumá orálně historickou metodou fenomén katolické populární duchovní hudby a tzv. "rytmické" písně v Československu, přesněji řečeno v oblasti dnešní České republiky v 60. až 80. letech 20. století. Zabývá se celým kontextem fungování "rytmické" hudby, nejen v souvislosti s jejím provozem při liturgii, ale také s náboženským životem zejména mladší generace věřících mimo bohoslužbu. Práce se nejprve zabývá situací v tehdejším Československu, kde se na konci 60. let v jeden čas spojilo reformní dění na zahraniční církevní i domácí politické scéně, a došlo k posílení aktivizace místního církevního a náboženského života, včetně jeho hudební stránky. Československo se díky určitému uvolnění poměrů částečně otevřelo "západním" vlivům křesťanské populární hudby - objevující se tehdy po celém křesťanském světě - které bylo možno v této době do určité míry rozvíjet i na domácí církevní půdě. Dále se práce zabývá československým kontextem a pojmem "rytmická" hudba, který se v souvislosti s křesťanskou populární hudbou objevuje v československých pramenech nejčastěji. Ten označuje nejen specifickou podobu liturgické hudby, odlišné od dosavadní hudby s varhanním doprovodem například využitím pro kostel doposud neobvyklých nástrojů, ale označuje vlastně celou kulturu hudebně náboženského...This diploma thesis is concerned with the phenomenon of catholic popular sacred music, locally known as "rhytmical" songs, in Czechoslovakia, to be more precise in present territory of the Czech republic between 1960s - 1980s. I try to cover the whole context of the "rhythmical" songs, not only in connection with the liturgy, but also with the whole religious life mainly of the younger generation of believers. Firstly, the thesis is concerned with the situation in Czechoslovakia in the end of 1960s, where the reforms in the international Church and domestic political landscape joined together and the activation of the local Church and religious life with its musical aspects were reinforced. Czechslovakia had opened to the "western" influence of the Christian popular music - appearing in the whole Christian world that time - which was partially being developed in the local Church. Secondly, the thesis is concerned with the Czechoslovak context and the term "rhythmical" song, which is the most frequent term related to the Christian popular music in Czechoslovak sources. This term describes not only the specific form of the liturgical music, but also the whole musical and religious culture of the life of its participants and consumers. The thesis introduces the development of the "rhythmical" songs in...
Klíčová slova:
orální historie|katolická církev|katolická bohoslužba|křesťanská populární hudba|"rytmická" hudba|skupina Poutníci|zpěvníky "rytmických" písní; Oral History|Catholic Church|Catholic mass|Christian popular music|"rhytmical" music|group Poutníci|"rhytmical" song books