Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Katolická populární duchovní hudba a "rytmická píseň" v Československu od 60. do 80. let
Holcová, Alžběta ; Zdrálek, Vít (vedoucí práce) ; Kratochvíl, Matěj (oponent)
Předkládaná práce zkoumá orálně historickou metodou fenomén katolické populární duchovní hudby a tzv. "rytmické" písně v Československu, přesněji řečeno v oblasti dnešní České republiky v 60. až 80. letech 20. století. Zabývá se celým kontextem fungování "rytmické" hudby, nejen v souvislosti s jejím provozem při liturgii, ale také s náboženským životem zejména mladší generace věřících mimo bohoslužbu. Práce se nejprve zabývá situací v tehdejším Československu, kde se na konci 60. let v jeden čas spojilo reformní dění na zahraniční církevní i domácí politické scéně, a došlo k posílení aktivizace místního církevního a náboženského života, včetně jeho hudební stránky. Československo se díky určitému uvolnění poměrů částečně otevřelo "západním" vlivům křesťanské populární hudby - objevující se tehdy po celém křesťanském světě - které bylo možno v této době do určité míry rozvíjet i na domácí církevní půdě. Dále se práce zabývá československým kontextem a pojmem "rytmická" hudba, který se v souvislosti s křesťanskou populární hudbou objevuje v československých pramenech nejčastěji. Ten označuje nejen specifickou podobu liturgické hudby, odlišné od dosavadní hudby s varhanním doprovodem například využitím pro kostel doposud neobvyklých nástrojů, ale označuje vlastně celou kulturu hudebně náboženského...
Hudební etnografie pražské katolické scholy
Holcová, Alžběta ; Zdrálek, Vít (vedoucí práce) ; Šidlo Friedl, Marian (oponent)
Předkládaná práce se hudebně etnografickou metodou zabývá fungováním pražské katolické scholy Rytmig působící u kostela sv. Ignáce na Karlově náměstí a zaměřené na současnou křesťanskou populární hudbu. Prostřednictvím etnomuzikologického výzkumu, tedy z pohledu aktivního participanta se pokusím porozumět smyslu této hudební aktivity nejen v kontextu katolické liturgie. Opírám se zejména o knihu Music as Social Life od Thomase Turina, se kterou pracuji s tématem funkce hudby při liturgii a v dalším mimoliturgickém setkávání, které ve schole pozoruji. Co se týče metodologie, opírám se zaprvé o etnomuzikologickou "příručku" pro studenty od Simone Krüger a o knihu Chápající rozhovor od Jean-Claude Kaufmanna, jež se věnuje metodickému postupu při tvorbě rozhovorů, které tvoří stěžejní část mého materiálu. Dále se zabývám přístupem k nácviku, při němž pozoruji silný důraz na otevřenost a inkluzi, která je upřednostňována před výkonem. Možnost participace na liturgické performanci i všech dalších aktivitách je nabízena všem zájemcům bez ohledu na schopnosti, zkušenosti či dokonce vyznání. Klíčová slova: etnomuzikologie, schola, liturgie, katolická církev, inkluzivnost, funkce hudby

Viz též: podobná jména autorů
1 HOLCOVÁ, Aneta
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.