Název:
Muzea jako místa paměti a ostalgie: Obraz socialismu a každodennosti v ČSSR a NDR
Překlad názvu:
Museums as Memory Places and "Ostalgy: Reflexions of Socialism in Czechoslovakia and in GDR
Autoři:
Dohnalová, Kristýna ; Zelená, Alena (vedoucí práce) ; Emler, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá obrazem socialismu a každodenního života v Československé socialistické republice a Německé demokratické republice v muzeích tematicky zaměřených na minulý režim. Cílem výzkumu, který byl založen na metodě obsahové analýzy dvou muzejních expozic (analyzováno bylo Muzeum komunismu v Praze a DDR Museum v Berlíně), bylo srovnat, jaký obraz socialismu a každodennosti za socialistické diktatury daná muzea vytvářejí a jaké zde najdeme rozdílnosti. Pozornost byla směřována na expozice věnující se každodennímu životu, které byly zkoumány mimo jiné i z hlediska odrazu ostalgie v rámci muzejní expozice. Výsledná komparace ukázala odlišný pohled na éru v NDR, resp. ČSSR v rámci muzejních výstav, a potvrdila hypotézu, že v německém případě se bude fenomén ostalgie projevovat výrazněji. Zatímco v berlínském muzeu je pozornost věnována především každodennosti obyvatel, jež je zde zachycena v pozitivním duchu a která v některých tematických modulech evokuje až ostalgické ozvěny, v pražském muzeu je minulý režim pojímán spíše jako doba represe, což dokládá i kritické vymezení se autorů expozice vůči všudypřítomné propagandě, jež je patrné v panelových textech. V obou muzejních výstavách se tak odráží přístup současné české a německé společnosti k tomuto období, jehož...The diploma thesis deals with the image of socialism and everyday life in the Czechoslovak Socialist Republic and the German Democratic Republic in museums thematically focused on the past regime. The aim of the research, which was based on the method of content analysis of two museum exhibitions (the Museum of Communism in Prague and the DDR Museum in Berlin were analysed), was to compare what image of socialism and everyday life under the socialist dictatorship museums create and what differences can be found. Attention was directed to exhibitions devoted to everyday life, which were examined, among other things, in terms of the reflection of ostalgie within the museum exhibition. The resulting comparison showed a different view of the era in the GDR and the Czechoslovakia within museum exhibitions, and confirmed the hypothesis that in the German case the ostalgie phenomenon would be manifested more prominently. While in the Berlin museum the focus is mainly on the everyday life of the citizens, which is portrayed here in a positive light and which in some thematic modules evokes almost ostalgic echoes, in the Prague museum the past regime is perceived more as a time of repression, as evidenced by the critical stand of the authors of the exhibition towards the omnipresent propaganda, which is...
Klíčová slova:
DDR Museum; každodennost; Kultura vzpomínání; muzejnictví; Muzeum komunismu; místo paměti; Německá demokratická republika; ostalgie; socialistická diktatura; Československá socialistická republika; Culture of Remembrance; Czechoslovak Socialist Republic; DDR Museum; everyday life; German Democratic Republic; memory space; musealization; Museum of Communism; ostalgie; socialist dictatorship