Název:
Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v kontextu mimořádné životní situace
Překlad názvu:
Education of foreign students in the emergency situation
Autoři:
Dusová, Veronika ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce na téma Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v kontextu mimořádné životní situace se zabývá problematikou začleňování ukrajinských žáků v běžné základní škole. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V první kapitole je vymezena relevantní terminologie a jednotlivé pojmy související se situací žáka s odlišným mateřským jazykem, jeho příchodem do nové země a se začleněním do vzdělávacího procesu. Druhá kapitola navazuje na vysvětlené pojmy a definuje právo dítěte na vzdělávání v kontextu národních a nadnárodních dokumentů. Další kapitoly jsou zaměřeny na proces přijetí žáka do běžné základní školy, na možnosti podpory, na možné způsoby financování, případné bariéry a podpůrná opatření. Poslední kapitola teoretické části se zabývá vymezením mimořádné životní situace a možnostmi podpory. Výzkumné šetření je vedeno jako deskriptivní případová studie konkrétní základní školy a klade si za cíl poskytnout hloubkovou analýzu procesu začleňování a vzdělávání žáků v kontextu mimořádné životní situace ve vybrané základní škole. Ke sběru dat jsou využity metody kvalitativního výzkumu. Výzkum je realizován na základě polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky a žáky dané školy. Informace získané rozhovory jsou doplněny o pozorování a analýzu vybraných...The diploma thesis on the topic Education of foreign students in the emergency situation deals with the integration of Ukrainian pupils into a regular elementary school. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The first chapter defines the necessary terminology and individual terms related to a pupil with a different mother tongue with his arrival in a new country and with integration into the educational process. The second chapter builds on the explained terms and defines the right of a child to education in the context of national and transnational documents. Other chapters are focused on the process of admission of a pupil into a regular elementary school, on the possibilities of support, on the possible ways of financing, possible barriers and support measures. The last chapter of the theoretical part deals with the definition of an extraordinary life situation and the possibilities of support. The research investigation is conducted as a descriptive case study of a particular primary school and aims to provide an in-depth analysis of the process of pupil inclusion and education in the context of an extraordinary life situation of a selected primary school. Qualitative research methods are used for data collection. The research is carried out through semi-structured...
Klíčová slova:
kvalitativní výzkum; mimořádná životní situace; podpůrná opatření; případová studie; základní škola; žák s odlišným mateřským jazykem; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; case study; children with special needs; emergency life situation; foreign student; Primary school; qualitative research; support measures