Original title:
Sociální pedagogika a sociální práce Olgy Fierzové v letech 1933 až 1947
Translated title:
Olga Fierz 's social pedagogy and social work in 1933 - 1947
Authors:
Bláha, Zdeněk ; Prokop, Jiří (advisor) ; Mojžíšová, Jarmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá osobností československé sociální pedagogiky 1. poloviny 20. století, Olgou Fierzovou. Na základě obsahové analýzy sekundárních písemných pramenů si klade za cíl definovat, jaké sociálně edukační znaky Olga Fierzová užívala v praktické péči o bezprizorní, židovské a německé děti v letech 1933 až 1947 a stanovit jejich přínos a význam. V závěru jsou formulovány výsledky bádání poskytující odpověď na cíle výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA Sociální pedagogika, humanismus, křesťanské hodnoty, Olga Fierzová, Přemysl Pitter, Milíčův dům, internační a koncentrační tábory, péče o děti, židovské děti, německé děti, Akce Zámky.The diploma thesis presents the closer overwiew lets known of Czechoslovak social pedagogy and social work in the first half of the 20th century, Olga Fierz. Based on the content analysis of the secondary written sources, the aim is to define which social and educational features Olga Fierz used in her practical care of homeless, Jewish and German children during the years 1933 to 1947 and to determine their contribution and significance. In the end, the results of research are formulated, providing an answer to the research goals. KEYWORDS Social pedagogy, social work, Olga Fierz, Premysl Pitter, Milíčův House, internment camps, concentration camps, childcare, Jewish children, German children, Action Castles.
Keywords:
Action Castles; childcare; concentration camps; German children; internment camps; Jewish children; Milíčův House; Olga Fierz; Premysl Pitter; Social pedagogy; social work; Akce Zámky; internační tábory; koncentrační tábory; Milíčův dům; německé děti; Olga Fierzová; péče o děti; Přemysl Pitter; Sociální pedagogika; sociální práce; židovské děti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175747