Název:
Téma truchlení a vizuální tropy ve fotožurnalismu
Překlad názvu:
Mourning and visual tropes in photojournalism
Autoři:
Jarolímková, Zuzana ; Průchová Hrůzová, Andrea (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Opakování témat v obrazech si všiml již v 19. století německý historik umění Aby Warburg, který pomocí formulí patosu upozorňuje na určité typy vyobrazení (gest) spojených s emocemi, které se opakují bez ohledu na kulturu. Ustálené obrazy, které reprezentují určité události či emoce pak definuje i Marianne Hirsch pod pojmem vizuální figury paměti. Ty demonstruje především na fotografiích z druhé světové války, které daný konflikt reprezentují a vytvářejí pro další generace způsob vzpomínání, takzvanou "post-paměť". Přestože dnes převládá fotografie nad malbou, stále jí je silně ovlivněna a autoři se mnohdy svou stylizací snaží napodobit slavná umělecká díla. Na neustále opakující se témata a stylizace ve fotografii poukázali svým výzkumem Marta Zarzycká a Martijn Kleppe, kteří zde pracují s pojmem vizuální tropy. Jejich použití v nás má vyvolat emoce, což odpovídá i obratu k afektu, který můžeme v posledních letech v médiích zaznamenat. Pokud budeme pozorně sledovat novinářské fotografie, zjistíme, že se tento trend projevuje i ve snímcích znázorňující truchlení a smutek, které jsou často zachyceny podobně jako na obrazech ve světových galeriích. Cílem práce tak bude poukázat na podobnost stylizace tematiky truchlení u novinářské fotografie a malířství spolu s jejich rozdílným vyobrazením u různých...About the repetition in art first has written in the 19th century the art historian Aby Warburg who described them as the formula of pathos. He pointed out that these gestures were connected by human emotion which repeats itself independently of the culture. His work inspired Marienne Hirsch who came up with the term memory figures which are used in the visual culture as a representation of a certain historic event. They are part of creating the "postmemory", especially in connection with the second world war. Nowadays, our space is more saturated with photos than with paintings. However, we still can see the influence of art from history and some photographers try to reproduce famous scenes. With inspiration from previous studies, Marta Zarzycka a Martijn Kleppe focused on this "trend" visual tropes which are used not only for better understatement of photos but also for stronger influence on readers. The thesis Mourning and visual tropes in photojournalism aim to show this trend in current media outlets on the tropes of mourning which are connected with the pandemic of coronavirus and war in Nagorno-Karabakh in 2020.
Klíčová slova:
fotografie; fotožurnalismus; koronavirus; Náhorní Karabach; paměť; paměťová studia; truchlení; umění; vizuální tropy; válečná fotografie; art; coronavirus; memory; memory studies; mourning; Nagorno-Karabakh; photography; photohournalism; visual tropes; war photography