Original title:
Podpora žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni vybrané základní školy
Translated title:
Support for pupils with specific learning disabilities at the 2nd level of a selected primary school
Authors:
Součková, Kateřina ; Bartoňová, Miroslava (advisor) ; Hádková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na zjišťování podpory žáků se specifickými poruchami učení na vybrané základní škole. Teoretické kapitoly jsou zaměřeny na vymezení pojmů specifických poruch učení, jejich etiologii, vymezení jednotlivých typů poruch učení, diagnostiku a možnosti jejich reedukace a intervence. Dále se zabývá systémem vzdělávání a legislativou v České republice, základním vzděláváním s rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, poradenským systémem ve školách a školských poradenských zařízeních. Zaměřuje se na osobnost žáka s SPU, na jeho edukaci a typy učebních preferencí. Práce představuje výzkumné šetření, zaměřené na realizaci podpory žáků s SPU, které bylo uskutečněno na Základní škole pro žáky se specifickými poruchami učení prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, pozorováním a dotazníkovým šetřením. V závěru diplomové práce jsou zodpovězeny dílčí výzkumné otázky týkající se podpory a motivace žáků s SPU na vybrané základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, školní speciální pedagog, podpůrná opatření, edukace, poradenský systém, speciálně-pedagogické metodyThe thesis focuses on the identification of support for pupils with specific learning disabilities at a selected elementary school. The theoretical chapters are focused on defining the terms of specific learning disabilities, their aetiology, defining individual types of learning disabilities, their diagnoses and the possibilities of their re-education and intervention. It also deals with the system of education and legislation in the Czech Republic, basic education with the framework educational programme for basic education, the counselling system in schools and school counselling facilities. It focuses on the personality of a pupil with SLD, their education and types of learning preferences. The thesis presents a research investigation focused on the implementation of support for pupils with SLD, which was carried out at an elementary school for pupils with specific learning disabilities using semi-structured interviews, observations and a questionnaire survey. At the end of the thesis, partial research questions concerning the support and motivation of pupils with SLD at a selected elementary school are answered. KEY WORDS specific learning disabilities, school special educator, supporting measures, education, counselling system, special educational methods
Keywords:
counselling system; education; school special educator; special educational methods; specific learning disabilities; supporting measures; edukace; podpůrná opatření; poradenský systém; specifické poruchy učení; speciálně-pedagogické metody; školní speciální pedagog
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/177144