Název:
Děti s mentálním a souběžným sluchovým postižením: Jejich vzdělávání a komunikace
Překlad názvu:
Children with concurrent intellectual and hearing disabilities: Their education and communication
Autoři:
Homolková, Alexandra ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Bakalářská práce se zabývá vývojem komunikačních schopností a procesem, který probíhá při vzdělávání dětí s mentálním a souběžným sluchovým postižením, jak je popsáno v zahraniční i tuzemské literatuře. Cílem práce je pokusit se popsat, jak je k takovýmto dětem přistupováno ve vybraných zařízeních, jaké jsou používány formy komunikace, jejich benefity a limity, které se při výběru objevují i to, jak ovlivňují jejich vzdělávání. Z toho důvodu se práce zabývá také vzdělávacím systémem a variantami, které nabízí. Problematika je nahlížena v širších souvislostech, včetně okolních vlivů. Jedná se o práci přinášející případové studie, které popisují situaci konkrétních dětí v konkrétních zařízeních. Informace o situaci ve vybraných zařízeních České republiky byly získány prostřednictvím kvalitativních rozhovorů se speciálními pedagogy a pracovníky speciálně pedagogických center. Klíčová slova (česky) Alternativní a augmentativní komunikace, komunikace, mentální postižení, neslyšící člověk, raná péče, sluchové postižení, speciálně pedagogické centrum, vzdělávání(in English) The bachelor's thesis deals with the development of communication skills and with the process, that takes place in education of children with mental and concurrent hearing disabilities, as described in foreign and domestic literature. The aim of this study is to describe how selected facilities approach children, what forms of communication are used, what advantages and limitations they have and how this affects the children's education. For this reason, the work also deals with the education system and the options it offers. The issue is viewed in a broad context, including surrounding influences. This work describes case studies of concrete children in concrete facilities. Information about the situation in selected establishments in the Czech Republic was obtained through qualitative interviews with special educators and Special centre education centres staff. Keywords (in English) Augmentative and alternative communication, communication, intellectual disability, deaf person, early intervention, hearing impairment, special pedagogical centre, education
Klíčová slova:
alternativní a augmentativní komunikace|komunikace|mentální postižení|neslyšící člověk|raná péče|sluchové postižení|speciálně pedagogické centrum|vzdělávání; augmentative and alternative communication|communication|intellectual disability|deaf person|early intervention|hearing impairment|special pedagogical centre|education