Název:
"Změnu myšlení nelze nařídit": systém neformálního vzdělávání seniorů v ČR z pohledu veřejné politiky
Překlad názvu:
"You can't command a change of thinking": system of informal education for the elderly from the public policy perspective
Autoři:
Bílková, Kateřina ; Hejzlarová, Eva (vedoucí práce) ; Dobiášová, Karolína (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje systému neformálního vzdělávání seniorů v ČR z pohledu veřejné politiky. Hlavním výzkumným cílem je zmapovat aktuální stav, hlavní problémy a klíčová témata v oblasti neformálního vzdělávání seniorů v České republice. Systém neformálního vzdělávání seniorů představuje velmi rozvětvenou strukturu institucí, jež vzdělávací programy a aktivity nabízejí. Jak cílová skupina seniorů, tak škála nabízených programů, se vyznačují velkou diverzitou, což na jedné straně nabízí účastníkům i poskytovatelům velkou flexibilitu a autonomii v participaci, ale na straně druhé to také představuje výzvu pro veřejnou politiku, jak tento fenomén komplexně a inkluzivně uchopit. Neformální seniorské vzdělávání v ČR není definováno v legislativě, a gesce této agendy se tak štěpí mezi tři různé resorty: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy; Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo kultury. Vzhledem ke zmiňované diverzitě bylo pro analýzu systému využito kvalitativní šetření skrze expertní rozhovory a sekundární analýzu veřejněpolitických dokumentů. Vzorek expertů je sestaven tak, aby výstupy zachycovaly zkušenosti všech typů institucí, jež neformální seniorské vzdělávání v nějaké formě poskytují. Zahrnuje ale také experty, kteří se tématu věnují na teoretické a systémové...This diploma thesis deals with the topic of non-formal education for senior citizens in Czech Republic from the perspective of public policy. The main goal of this thesis is to capture the current state, main challenges and key topics in the field of non-formal education for senior citizens in Czech Republic. The system of non-formal education for senior citizens represents a complex structure of institutions, which offer educational programmes and activities. Both the system and the senior population are immensely diverse, which, on one hand, offers a high degree of flexibility and autonomy to both, the participants and the institutions. But on the other hand, it presents a challenge for public policy to capture the complexity of the phenomenon, whilst maintaining inclusivity. The non-formal education for senior citizens isn't defined by the legislative and the field therefore falls under three different departments: Ministry of Education, Youth and Sports; Ministry of Labour and Social Affair and Ministry of Culture. Due to the aforementioned diversity, the research uses qualitative study design and is carried out through expert interviews and the analysis of public policy documents. The sample of experts is designed to capture the experience of all types of institutions, which offer some form of...
Klíčová slova:
Covid-19; senioři; U3V; univerzita třetího věku; vzdělávání seniorů; education for the elderly; elderly; senior learning; U3A; university of the third age