Název:
Jak konzumuje generace Z zpravodajství na sociálních sítích
Překlad názvu:
How the Generation Z Consumes News on Social Media
Autoři:
Tomášková, Petra ; Macková, Veronika (vedoucí práce) ; Turková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce si dává za cíl prozkoumat, jakým způsobem přijímá v České republice generace Z zpravodajství ze sociálních sítí. Pomocí kvalitativní výzkumné metody focus groups (skupinové rozhovory) zjišťuje důvody této skupiny používat sociální sítě jako zdroj zpravodajství, popisuje, jak generace Z zpravodajský příspěvek hodnotí a jak s ním a informacemi z něj posléze nakládá. První část práce dává nahlédnout do poznatků o zpravodajství na sociálních sítích (konkrétně Facebook a Instagram) a vysvětluje hlavní rysy generace Z; především ve vztahu k informacím a technologiím. Následně je představena výzkumná metoda polostrukturovaných rozhovorů, která posloužila jako předvýzkum pro hlavní techniku zkoumání focus groups. Tato metoda je též v metodologické části podrobně vysvětlena. Zkoumaná skupina 24 respondentů byla rozdělena do tří vzorků podle věku; 16 a 17 let, 18 a 19 let, 20 až 24 let. Výsledky jsou prezentovány jako výběr signifikantních výpovědí účastníků napříč skupinami. Přestože skupinové rozhovory operují spíše s konkrétními tvrzeními participantů, určité zobecnění a z toho plynoucí pochopení chování generace Z je možné. Mimo jiné se částečně podařilo zaznamenat rozdílnosti napříč skupinami respondentů, které zapříčinila jejich věková diference.This bachelor thesis aims to examine how the Generation Z receives news from social media in the Czech Republic. Using a qualitative research method, focus groups find out the reasons for this group to use social media as a source of news, describe how Generation Z evaluates the news contribution and how it handles it and the information from it then. The first part of the thesis gives an insight into the knowledge of news on social media (specifically Facebook and Instagram) and explains the main features of Generation Z; especially in relation to information and technology. Subsequently, the research method of semi-structured interviews is presented, which served as a preliminary research for the main technique of researching focus groups. This method is also explained in detail in the methodological part. The study group of 24 respondents was divided into three samples according to age; 16 and 17 years, 18 and 19 years, 20 to 24 years. The results are presented as a selection of significant participants' statements across groups. Although group interviews operate more specifically with the participants' specific statements, some generalization and the resulting understanding of Generation Z behavior is possible. Among other things, it was partly possible to register differences across the groups...
Klíčová slova:
Facebook; focus groups; generace Z; Instagram; sociální sítě; zpravodajská gramotnost; zpravodajství; Facebook; focus groups; generation Z; Instagram; news; news literacy; social media