Název:
Cestovatelská publicistika v éře nových médií a multimediálních platforem
Překlad názvu:
Travel publicistic journalism in the era of new media and multimedia platforms
Autoři:
Strasmajer, Matěj ; Géla, František (vedoucí práce) ; Jirků, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tvorbou obsahu obecně a konkrétně formou obsahu cestovatelského. Zabývá se šířením tohoto obsahu skrze sociální média a charakteristiku hlavních sociálních médií, zejména platformě Youtube. Zabývá se vlogem a jeho tvůrci, v praktické části kvalitativního a kvantitativního výzkumu zkoumá vlog ze dvou úhlů směrů. Věnuje se influencerům na sociálních sítích a jejích rozdílu a společném s tvůrci obsahu. V první praktické části zkoumá vlog na příkladu Caseyho Neistata a jeho kanálu. V druhé zkoumá vlog skrze tvůrce cestovatelského obsahu, kteří působili v čínském městě Wuhan při vypuknutí epidemie Covid.This diploma work dealt how travel content is created and promoted through social media, focusing on its digital form, which in the present times is mainly published on social media sites, for example Youtube. The focus of this diploma work was on social sites, their functions and their importance for content creation in general, but also for travel content specifically. It did analyse vlogging method and in the practical part its relevance for both soft and hard form of journalism. It closely analysed monetization of content and its marketing. It followed influencers on social sites and influencer marketing and shown forms of collaboration of brands and content creators. It contains two practical researches. The first one is qualitative research case study of vlogger Casey Neistat and his channel and it uses him to show marketing and monetization principles in content creation. The second one is quantitative research analysing Wuhan pandemics outbreak and the importance of travel vloggers, who provided vlog content creation, which was then used by many news media and different content creators. There is enough content for answering all research questions, based on theoretical and practical research.
Klíčová slova:
Cestovatelská tvorba; Cestování a Turismus; Influencer; Influencer marketing; Instagram; Internet; Product Placement; Reklama; Sociální média; Tvorba obsahu; Twitter; Vlog; Youtube; Youtuber; Ads; Content Creation; Influencer; Influencer marketing; Instagrammer; Internet; Product Placement; Social media; Travel and Tourism; Travel content; Travelogue; Twitter; Vlog; Youtube; Youtuber