Název:
Syndrom vyhoření u učitelů
Překlad názvu:
Teachers burnout syndrome
Autoři:
Hanzalová, Kristýna ; Peřinová, Radka (vedoucí práce) ; Mudrák, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Syndrom vyhoření u učitelů Cíle: Cílem této diplomové práce je analyzovat syndrom vyhoření z pohledu vyučujících, kteří tímto syndromem netrpí. Dotázaní vyučující poukazují na postupy, díky nimž zvládají těžká období a různé druhy problémů a přistupují ke své práci jako k naplňující aktivitě. Metody: Diplomová práce se opírá o psychologickou metodu s názvem Interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Data byla získána pomocí polo-strukturovaných rozhovorů se čtyřmi respondenty. Tyto rozhovory byly nahrány do mobilního telefonu, poté doslovně přepsány a následně analyzovány. Výsledky: Nejvýznamnější témata, která vznikla na základě odpovědí učitelů, jsou: 1) Žáci jako hlavní smysl práce, 2) Změna úhlu pohledu jako východisko problému, 3) On-line život, nedostatek času a vystřízlivění z iluze ideálů učitele, 4) Osobnostní charakteristiky jako předpoklad pro výběr vhodného předmětu. Hlavními tématy se staly na základě toho, že tyto oblasti jednotlivé učitele v jejich praxi zásadně ovlivnily, což je zřejmé po analýze odpovědí pomocí zvolené metody. Závěr: Při analýze syndromu vyhoření by měly být brány v úvahu individuální charakteristiky učitelů a také stresory související s jejich prací. Lze tak následně zvolit vhodnou primární či sekundární prevenci pro jednotlivé vyučující. Z této studie...Title: Burnout Syndrome among Teachers Objectives: The purpose of this diploma thesis is to analyse the burnout syndrome from the point of view of teachers who do not suffer from this syndrome. These teachers explain how they proceed to cope with a difficult period or different kinds of problems they are sometimes facing and how they manage to see their job as their personal fulfilment. Methods: The method used is Interpretative phenomenological analysis (IPA). Data were collected during semi-structured interviews with four respondents. These interviews were recorded on a phone, transcribed word by word and then analysed. Results: The most important topics that resulted from the answers of responding teachers are: 1) Students as the main purpose of the job, 2) Shift in the point of view as a solution to the problem, 3) On-line life, lack of time and disillusionment of teachers, 4) Personal characteristics as a determining factor for the selection of suitable subject. These topics were selected as main topics because they had a considerable impact on working practices of each teacher, which is evident from the analysis of their answers using the chosen method (IPA). Conclusion: To sum up, while analysing the burnout syndrome, it is important to take into account individual characteristics of...
Klíčová slova:
Interpretativní fenomenologická analýza (IPA); osobnost učitele; prevence; žáci; Interpretative phenomenological analysis (IPA); prevention; pupils; teacher's personality