Název:
Proměny užívání nových médií a jejich role v partnerských vztazích
Překlad názvu:
Transformation of the usage of new media and their role in romantic relationships
Autoři:
Zemanová, Eliška ; Turková, Kateřina (vedoucí práce) ; Hrbáčková, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá proměnami užívání nových médií v partnerských vztazích generace Z. Cílem práce je zjistit, jakou roli mají sociální média v partnerském vztahu, jaké plní funkce a jak do nich zasahují. V první části práce jsou definována nová média a sociální sítě a následně jsou představena specifika partnerské online komunikace a prezentace vztahu na sociálních sítích. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu. Respondenty tvoří zástupci generace Z, kteří jsou uživateli sociálních sítí, udržují dlouhodobý vztah a nesdílí s partnerem domácnost. Získaná data z provedených polostrukturovaných rozhovorů byla analyzována metodou zakotvené teorie. Jako klíčová se jevila témata týkající se zasahování sociálních sítí do společně tráveného času, důrazu na soukromí, vzájemné komunikace páru, komunikace s opačným pohlavím a motivace pro prezentování partnerského vztahu na sociálních sítích.The bachelor thesis focuses on the transformation of the usage of new media in romantic relationships of Generation Z. The thesis aims to find out what is the role of social media in romantic relationships, what functions they perform, and how they interfere with them. The first part of the thesis defines new media and social networking sites and then the specifics of presentation and online communication on social media in romantic relationships are explained. The practical part is based on qualitative research. Respondents are members of Generation Z who are users of social networking sites, maintain long-term relationships, and do not share a household with their partner. The data obtained from the conducted semi-structured interviews were analysed by the method of grounded theory. The key topics were those which dealt with the social networking sites impingement to the time shared together, the insistence on privacy, the communication inside relationships, the communication with other sex and motivation for presenting a romantic relationship on social networking sites.
Klíčová slova:
generace Z; kvalitativní výzkum; online interakce; online komunikace; partnerské vztahy; Sociální sítě; generation Z; online communication; online interaction; qualitative research; romantic relationships; Social Networking Sites