Název:
Nouzový stav v ČR jako příležitost politické komunikace
Překlad názvu:
State of emergency in the Czech Republic as an oportunity for political communication
Autoři:
Srbová, Barbora ; Shavit, Anna (vedoucí práce) ; Rosenfeldová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se věnuje politicky-komunikační a mediální dimenzi prvních dvou vln koronavirové pandemie v ČR. Jarní vlnu pandemie v roce 2020 Česká republika navzdory nevelké připravenosti a nedostatku ochranných prostředků překonala téměř příkladně. To se zcela změnilo s příchodem druhé vlny, kdy se země ocitla mezi těmi vůbec nejhůře postiženými. Cílem práce je prozkoumat jednu z možných příčin tohoto vývoje. Práce staví na předpokladu, že 1) politická komunikace a mediální zprávy proudící k občanům mohou mít - obzvláště v období krize, kdy je jim věnována zvýšená pozornost - citelný vliv na chování občanů, jejich rozhodování a interpretování odvíjejících se událostí a 2) že nekonzistentnost informací, ale také nekonzistentnost jejich interpretací a rámování může mít negativní vliv na důvěru občanů ve stát a v přijímaná opatření. V návaznosti na tyto předpoklady práce skrze obsahovou analýzu rámců zkoumá, jak byla pandemie nemoci COVID-19 rámována vládou a médií během první a druhé vlny pandemie a testuje hypotézu, zda mezi těmito vlnami míra odlišnosti mezi vládním a mediálním rámováním pandemie vzrostla. Odmítnutí této hypotézy, ke kterému práce následně dochází, umožňuje vyloučit vliv rostoucí různorodosti rámců ve veřejném diskurzu na zhoršení pandemické situace v druhé vlně. I přes zamítnutí této...The thesis focuses on the political communication and media-related aspects of the first two waves of the coronavirus pandemic in the Czech Republic. The Czech Republic overcame the spring wave of the pandemic in 2020 almost exemplarily, despite low preparedness and lack of protective equipment. This changed completely with the arrival of the second wave, when Czechia found itself among the worst affected countries. The aim of this paper is to explore one of the possible causes of this development. The thesis builds on the assumption that 1) political communication and media messages directed at citizens can - especially in times of crisis when news messages and politicians receive increased attention - have a perceptible impact on citizens' behaviour, their decision-making and their interpretation of unfolding events, and 2) that inconsistency of information, as well as inconsistency in its interpretation and framing, can have a negative impact on citizens' trust in the state and in the measures taken. Building on these assumptions, the paper uses a content analysis to examine how the COVID-19 disease pandemic was framed by the government and the media during the first and second waves of the pandemic, and tests the hypothesis that the degree of divergence between government and media framing of...
Klíčová slova:
COVID-19; koronavirus; krize; mediální rámce; obsahová analýza; politická komunikace; rámování; soupeření rámců; content analysis; coronavirus; COVID-19; crisis; framing; framing contest; media frames; political communication