Název:
Inkluzivní vzdělávání žákyně s lehkým mentálním postižením v základní škole
Překlad názvu:
Inclusive education of a girl with mild mental disability in elementary school
Autoři:
Křenková, Sandra ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce má za cíl popsat specifika inkluzivního vzdělávání žákyně základní školy, u které bylo diagnostikováno lehké mentální postižení. Jedná se o práci teoreticko- empirickou. Teoretická část charakterizuje mentální postižení se zaměřením na lehké mentální postižení. Dále popisuje inkluzivní vzdělávání a podpůrná opatření, která se žákům s lehkým mentálním postižením při vzdělávání poskytují. Praktická část je zpracována metodou případové studie. Cílem výzkumu bylo předložit možná pozitiva a negativa začlenění žákyně do běžného vzdělávacího proudu. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly na nutnost vytvoření vhodného podnětného prostředí pro žákyni nejen ve škole, ale také doma. Samotná edukace této žákyně by měla probíhat v menším třídním kolektivu společně s intaktními žáky pod vedením zkušeného pedagogického pracovníka. Dále je z výzkumu patrné, že vzdělávání žákyně v hlavním vzdělávacím proudu je obohacující, jelikož vzájemná interakce má dopad na všechny zúčastněné - ti tak mají možnost se od sebe navzájem neustále učit. Žákyně s lehkým mentálním postižením má v běžném vzdělávacím prostředí větší předpoklad lépe se připravit na život v reálném prostředí bez postižení. Získaná data prezentovaná v případové studii dokládají, že inkluzivní vzdělávání žákyně s lehkým mentálním postižením v...This bachelor thesis aims to describe the specifics of inclusive education of the elementary school, who was diagnosed with light mental disability. It is the work of theoretical-empirical. The theoretical part characterizes mental disability. It also describes inclusive education and support measures that provide pupils with light mental disabilities. The practical part is processed by the case study method. The aim of the research was to present possible positives and negatives to intergrate the pupil into the common educational stream. The results of this research showed the need to create a suitable stimulating environment for the pupil not only at school but also at home. The education herself should take place in a smaller place in a smaller collective together with intact pupils under the guidance of an experienced pedagogical worker. Furthermore, it is evident from the research that the education of the pupil in the main curriculum is enriching, since mutual interaction has the impact on all participating - so they have the opportunity to learn each other. The pupil with light mental disability has a greater assumption to prepare for life in a real environment in a common educational stream. The data presented in case studies demonstrate that the inclusive education of the pupil with light...
Klíčová slova:
inkluzivní vzdělávání; mentální postižení; podpůrná opatření; žák s lehkým mentálním postižením; inclusive educational; mental disability; support measures; the people with light mental disability