Název:
Komparace možností vysokoškolského studia znakového jazyka v České republice, v Austrálii a na Novém Zélandu
Překlad názvu:
Comparison of opportunities of university studies of sign language in the Czech Republic, Australia and New Zealand
Autoři:
Valachovičová, Tereza ; Hradilová, Tereza (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá komparací možností vysokoškolského studia znakového jazyka v České republice, v Austrálii a na Novém Zélandu. Výchozí informace jsou porovnávány na teoretické úrovni. Empirická část není zahrnuta. Práce porovnává studium na všech vysokých školách, jež zajišťují studijní obory zaměřené na český, australský a novozélandský znakový jazyk. Jedná se o obory pedagogické, lingvistické, tlumočnické a překladatelské. Cílem je poskytnout informace o obsahu, rozložení a průběhu vzdělávání na jednotlivých vysokých školách, přičemž dané informace vychází z popisu studijních oborů a kurzů, jejž školy zveřejňují na svých webových stránkách a ve studijních informačních systémech. Popisované obory jsou vybírány podle předem stanovených kritérií. Součástí komparace jsou i podpůrné služby pro studenty a jejich dostupnost na popisovaných vysokých školách. V úvodních kapitolách se práce zabývá historií a specifiky znakových jazyků a vývojem vzdělávání neslyšících. Dále se práce zaměřuje na legislativní ukotvení znakových jazyků. Další část práce se věnuje současné podobě vzdělávacích systémů vybraných zemí s důrazem na komparaci národních kvalifikačních rámců v terciárním stupni vzdělávání. Závěrečná komparace shrnuje rozdílné aspekty vysokoškolského studia a rozdíly při samotném studiu...The bachelor thesis deals with the comparison of the opportunities of university studies of sign language in the Czech Republic, Australia and New Zealand. The initial information is compared at the theoretical level. The empirical part is not included. The thesis compares studies at all universities that provide study fields focused on Czech, Australian and New Zealand sign language. These are pedagogical, linguistic, interpreting and translation fields. The aim is to provide information on the content, distribution and process of education at individual universities, based on the description of fields of study and courses that schools publish on their websites and in study information systems. The described fields are selected according to predetermined criteria. The comparison also includes support services for students and their availability at the described universities. In the introductory chapters, the thesis deals with the history and specifics of sign languages and the development of the education of the deaf. Furthermore, the work focuses on the legislative anchoring of sign languages. The other part of the work deals with the current form of education systems of selected countries with emphasis on the comparison of national qualifications frameworks in tertiary education. The final...
Klíčová slova:
australský znakový jazyk; novozélandský znakový jazyk; terciární vzdělávání; český znakový jazyk; Australian sign language; Czech sign language; New Zealand sign language; tertiary education