Název:
Bohoslužba v listech apoštola Pavla
Překlad názvu:
Worship in the epistles of Apostle Paul
Autoři:
Matějka, Daniel ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená práce analyzuje shromažďování korintské církve a jeho problémy, aby porozuměla Pavlovu teologickému myšlení a intencím ohledně bohoslužby. Tyto intence jsou dány do souvislosti s Pavlovým užíváním bohoslužebné terminologie. Dále je pojednán význam korintského shromažďování pro život sboru. Analýza problému korintské večeře Páně ukazuje, že různé skupiny začínaly večeři lámáním chleba v různých okamžicích, jak přicházely. Pavel odmítá, že by tato večeře byla večeří Páně, a znovu zakládá večeři Páně citací slov ustanovení, která zdůrazňují Ježíšovo panství nad večeří Páně a společenství s těmi, pro které Ježíš zemřel. V souvislosti s korintským shromážděním, kde se projevují charismata, Pavel představuje vyznání Ježíše jako Pána jako kritérium pravé spirituality. Obecným kritériem pro nápravu bohoslužby je oikodomé jako budování církve, která je tělem Kristovým. Pavel zdůrazňuje integrační charakter bohoslužby. Nicméně, křesťanská bohoslužba přesahuje všechny bohoslužebné formy a naplňuje celý život věřícího. Proto Pavel s oblibou užívá bohoslužebnou terminologii v přeneseném významu. Korintské shromažďování k večeři Páně je velmi důležité pro církev, která trpí schizmaty. Dosavadní způsob jedení večeře napomáhá schismatům, protože různé skupiny, které přicházejí do shromáždění v různé okamžiky a...In this work the gathering of the church in Corinth and its problems are analyzed in order to understand Paul's theological thinking and intentions about worship. These intentions are brought into connection with Paul's usage of worship terminology. Further, the significance of the Corinthian gathering for the life of the church is discussed. The analysis of the problem of the Corinthian Eucharist shows that different groups begin the dinner breaking the loaf at different moments as they arrive. Paul denies that this dinner is the Eucharist and re-establishes it by quoting the paradosis that emphasizes Jesus' dominance over the Eucharist and community with those for whom Jesus died. Concerning the Corinthian gathering where charismas appear Paul presents the profession of Jesus as Lord as a criterion of true spirituality. The general criterion for reformation of the worship is oikodome as the benefit for the church that is Christ's body. Paul emphasizes the integrative character of worship. However, Christian worship exceeds all sacral forms and fills the whole life of a believer. That's why Paul likes using sacral terminology in a transferred meaning. The Corinthian gathering for the Eucharist is very important for the church suffering from schism. The existing way of eating the dinner encourages the...