Original title:
Integrace žáků s SVP jako šance pro jihočeská gymnázia
Translated title:
Intergration of Students with Learning Disorders as a Chance for South Bohemian Secondary Schools
Authors:
Štoudek, Martin ; Trojan, Václav (advisor) ; Trunda, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Resumé Integrace žáků se SVP jako šance pro jihočeská gymnázia? Že se nejedná pouze o zajímavé slovní, potvrzují následující stránky. Autor si záměrně vybral hraniční téma z oboru psychologie a managementu. Téma integrace je v této práci totiž zpracováno právě z pohledu vedoucího pracovníka ve školství. Čtenář se v ní seznámí se základními pojmy z oblasti integrace, nalezne zde i okomentovaný legislativní rámec související s integrací. Zajímavé jsou postřehy z praxe ze škol, kde integrace probíhá. Autor se snaží pojmenovat i obtíže celého procesu a dát tipy na jejich řešení. V druhé praktické části představuje autor integraci jako impuls ke změně strategického plánování, včetně pozitiv i negativ takovéto změny. Autor podává statisticky zpracovaný demografický vývoj a analýzu konkurenčnímu prostředí v Jihočeském kraji, které předchází tak závažnému rozhodnutí, zda integraci chápat jako pozitivní impuls, který školu může v dlouhodobém horizontu posunout dále. Faktem, který má práce potvrdila, zůstává, že stav na jihočeských gymnázií v oblasti integrace je spíše neuspokojivý. Bohužel toto konstatování potvrdilo skepsi mého okolí i mnohých odborníků. Jako bonus pro čtenáře je v práci zpracován program Malostranského gymnázia, které se již dlouhé roky věnuje problematice péče o děti se SVP.The integration of pupils with special educational requierements as a chance for South Bohemian secondary schools? The following pages provide the confirmation that these are not just empty words. The author purposely chose a bordering topic that covers psychology and management because the integration itself is conteplated from the point of view of a leading official in educational system. Some basic terms from the field of integration and commented legislative framework related to integration will be introduced to the reader. Special attention deserve the personal observations and perceptions from the school, where the integration takes place. The goal of the author is to point out precisely the difficulties of the whole process and to give suggestions and methods for solving them effectively. In the second practical part the author presents the integration as a impulse towards the change of the strategic planning together with pros and cons of such a change. The author puts forward statistically processed demographical development and analysis of competitive environment in South Bohemia, which precedes such a crucial decision to understand integration as a positive impulse that might uplift the school in longer terms. One of the facts that my work proved is that the situation on South Bohemian...
Keywords:
The integration pupils with special educational requirements as a change; Intregrace na SŠ
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/37049