Název:
Školství v tranzici: Srovnání vzdělávací soustavy v Česku, Bosně a Hercegovině, Chorvatsku a Srbsku na počátku 21. století
Překlad názvu:
Education in Transition: Comparison of the Educational System in the Czech Republic, Bosnia and Herzegovina, Croatia and Serbia in the Early 21st century
Autoři:
Mujanović, Mihad ; Trojan, Václav (vedoucí práce) ; Lisnerová, Romana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná práce srovnává vzdělávací systémy Česka, Bosny a Hercegoviny, Chorvatska a Srbska v období celospolečenské transformace po pádu komunis- tických režimů roku 1990. Výběr zemí je dán jejich společnou historickou zku- šeností, blízkými socioekonomickými poměry a sdílenou vizí nevyhnutelné de- mokratizace a evropské integrace (v Srbsku po roce 2000). V diachronní části komparace je hlavní důraz kladen na rozbor ústavního zakotvení vzdělávání, školské legislativy a vládních a ministerských strategických dokumentů. V tom- to ohledu se čtveřice zemí nebývale podobá; ústavy se vzdělávání dotýkají jen okrajově, zato příslušné zákony jsou značně rozsáhlé a obměňují se stejně často jako volení zástupci politické reprezentace. Dlouhodobé plány rozvoje zprvu slepě kopírovaly evropské reformní trendy, poté se více zaměřily na konkrétní opatření v místních podmínkách. V synchronní části komparace je zvláštní po- zornost věnována současným parametrům školského systému a základní školské statistice na jednotlivých stupních vzdělávání od předprimárního po terciární. Ani zde nejsou zřetelné výraznější odchylky, byť jednotlivé země si uchovávají jistou míru specifik. Zásadnější rozdíly jsou patrné jen u výkonnosti a efektivity systémů, dostupnosti a dopadů jimi poskytovaného vzdělávání. Klíčová slova...The present work compares the educational systems in the Czech Republic, Bosnia and Herzegovina, Croatia and Serbia in the period of political, econom- ic and social transformation after the fall of the communist regimes in 1990. These states were chosen considering their shared historical experience, similar social and economic conditions and shared vision of the inevitable democrati- zation and European integration (in Serbia after 2000). In a diachronic com- parison, a special emphasis is put on the analysis of the constitutional anchoring of the education, education legislation and government and ministerial strategic documents. In this respect, all four countries are nearly identical; the constitu- tions mention education only marginally, but the relevant laws are very volumi- nous and they are changing as often as elected political representatives. At first, long-term development plans blindly followed European reform trends, then these plans were more focused on specific measures under local conditions. In a synchronous comparison the special attention is paid to the current parame- ters of the educational systems and basic educational statistics at various levels of education from pre-primary to tertiary education. There were no apparent significant deviations, although individual countries...