Original title:
Rodiče a prarodiče ve výchově dětí předškolního věku
Translated title:
Role of parents and grandparents in pre-school child education
Authors:
Machová, Dana ; Koťátková, Soňa (advisor) ; Havlová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Rodi e a prarodi e ve výchov d tí p edškolního v ku navazuje na bakalá skou práci Vliv a vývoj osobnosti dít te obhájenou v akademickém roce 2007- 2008 na Jiho eské univerzit v eských Bud jovicích. Diplomová práce je zam ena na problematiku spolupráce rodi a prarodi ve výchov p edškolního dít te. V teoretické ásti se zabývá rodinou, rodinným systémem, dotýká se rodiny z pohledu historie. Dále seznamuje s funkcemi rodiny: biologicko- reproduk ní, ekonomickou, emocionální a výchovnou. V kapitole Styly rodinné výchovy je uvedena tabulka Modelu devíti polí zp sobu výchovy v rodin . Teoretická ást diplomové práce se dotýká i vnit ních a vn jších faktor ovliv ujících rodinu. Pátá kapitola se zabývá rodi ovskými rolemi, postavením dít te v rodin a prarodi i ve výchov . Vztah m mezi rodi i a prarodi i se v nuje šestá kapitola práce. Nasti uje prom ny t chto vztah v pr hu života, vidí prarodi e jako pr vodce d tstvím, pomocníky i ešení rodinných problém a jako možné náhradníky v rodinné pé i. Cíle praktické ásti m ly zjistit, zda sou asní rodi e p ijímají funkci prarodi e jako ínos ve výchov svých d tí, zorientovat se, jak sou asní prarodi e p ijímají tuto životní roli a podílí se na výchov d tí spole s rodi i. Dále bylo cílem zjistit, zda ekonomický a sociální stav rodiny má vliv na podíl...- English version The dissertation "The role of parents and grandparents in pre-school children education" is processed as the follow-up of the Bachelor study named "The influence of the family on child personality development", which was defended in academical year 2007-2008 on South Bohemia University in eské Bud jovice. The key focus of this dissertation is the issue of parents and grandparents cooperation in education of pre-shool child. The theoretical part is concerned with the family, family system and consider as well the historical view towards the family. Further it informs about the key family functions: biologically-reproductive, economical, emotional and educational. The table with "The Model of Nine concepts of family educational styles" is the part of "The Family educational styles" chapter. The theoretical part of the dissertation tackles the internal and external elements which influence the family as well. The chapter No. 5 deals with roles of parents, the child's position in the family and the question of grandparents influence on the child's education. The mutual relationships of parents and grandparents are the key content of the chapter No.6. It gives notice about the transformations of these relationships within the life, it demonstrates grandparents as the guides through the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35627