Název:
Možnosti individualizace, diferenciace a personalizace vyučování a učení
Překlad názvu:
The possibilities of individualisation, differentiation and personalization in teaching and learning strategies
Autoři:
Kalinová, Markéta ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Markéta Kalinová ABSTRAKT Diplomová práce s názvem Možnosti individualizace, diferenciace a personalizace vyučování a učení se zabývá problematikou vyučovacích strategií, metod a forem vhodných pro práci učitele s třídou žáků různých schopností a zájmů. Teoretická východiska vycházejí z předpokladu, že každý člověk a potažmo i žák je jiný a má tudíž i jiné vzdělávací potřeby. Práce pojednává o tom jak v rámci hromadného vyučování tyto potřeby naplňovat. Zabývá se i vývojem diferencované výuky v dějinách pedagogiky. Danou problematiku popisuje také ve spojitosti se současnou reformou českého školství. Empirická část je pak sondou do výuky druhého stupně jedné české základní školy, kdy cílem bylo zjistit jaké prvky diferencované se na škole objevují. Klíčové pojmy: diferenciace, individualizace, učební styl žáka, individuální pokrok žáka, princip zvládnutého učení, úspěch každého žáka Abstract The thesis titled The possibilities of individualisation, differentiation and personalization in teaching and learning strategies deals with teaching and learning strategies, forms and methods suitable for teacher's work in a mixed ability classroom. Theoretical basis results from the presupposition that every human being and naturally also every pupil is different and has their own educational needs. The thesis tries...Markéta Kalinová Abstract The thesis titled The possibilities of individualisation, differentiation and personalization in teaching and learning strategies deals with teaching and learning strategies, forms and methods suitable for teacher's work in a mixed ability classroom. Theoretical basis results from the presupposition that every human being and naturally also every pupil is different and has their own educational needs. The thesis tries to find opportunities how to fulfil these needs within the framework of collective schooling. It also concerns the development of differentiated teaching in the history of education. The subject matter is also described in connection with the recent Czech educational reform. The empirical research describes a situation in one Czech basic school. The aim was to find out elements of differentiated instruction. Key words: differentiation, individualisation, pupil's learning style, individual student progress, mastery learning, success for all learners