Název:
Mezipředmětové vztahy mezi českým jazykem a výtvarnou výchovou
Překlad názvu:
Cross-curricular relations between Czech language and art
Autoři:
Hamáčková, Martina ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Cikánová, Karla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Mezipředmětové vztahy jsou v současné době stále více zdůrazňovány a domnívám se, že vazby mezi předměty jsou v hodinách uplatňovány stále častěji, čemuž napomáhá Rámcový vzdělávací program, potažmo školní vzdělávací programy. Cílem předkládané práce je souhrn společných rysů českého jazyka a výtvarné výchovy a jejich uplatnění v praxi. Tyto dva znakové systémy se prolínaly a propojovaly již od starověku, z toho důvodu bylo mým cílem konkrétně ukázat, jak vazbu naplnit v hodinách těchto dvou předmětů v současnosti. Hledala jsem proto souvislosti mezi jednotlivými oblastmi učiva a jejich tématy. V teoretické části jsem vymezila pojem mezipředmětové vztahy, popsala jsem postavení předmětů v minulosti a v přítomnosti, věnovala jsem se popisu oblastí, kde se žáci mohou se syntézou setkat v běžném životě. V praktické části jsem hledala možnosti, jak předměty vhodně propojit ve prospěch dětí. Připravila jsem struktury vyučovacích hodin tak, aby byla výuka prospěšná pro oba předměty. Žáci pracovali s literaturou, komunikačními technologiemi, ve skupině, samostatně, s rodiči… Ve výtvarné výchově jsem hledala taková témata, která by podporovala výuku českého jazyka. Věnovala jsem se přípravě edukačního programu, který je využitelný v rámci návštěvy Národní galerie. Za pomoci knižní publikace Jazykové hry jsem...Intersubjects relations are now more emphasized.I believe that the links between subjects are increasingly applied in lessons at school,supported by Framework Educational Programme,consequently school educational programs.The aim of this work is a summary of common features of the Czech language and art and their application in practice.These two systems are intertwined and connect since ancient time,that is why my goal was to show more specifically how to fill the relationship of these two subjects in the lessons.So I was looking for connections between different subject areas and topics.In the theoretical part of my work,I defined the concept of interdisciplinary relations, and then I described the position of these two subjects in the past and present as well as the areas where students can meet with this relation in their everyday life.In the practical part of my work I was looking for possibilities how to link these two subjects adequately for children.I prepared the structure of lessons in such way,which provides benefits for both subjects.Students worked with literature and communication technologies in a group,alone or with their parents.At the art lessons I was looking for such a topics,which would support the teaching of Czech language.I focused on the preparation of the educational program that...
Klíčová slova:
ilustrace; jazyk a jazyková komunikace; literatura; Mezipředmětové vztahy; písmo; Rámcový vzdělávací program; výtvarná výchova